تحقق هم‌زمان اشتغال، رشد اقتصادي، محروميت‌زدايي و رونق بورس با اجراي بزرگترين سرمايه‌گذاري صنعتي

تاریخ انتشار : 1400/11/19

تهران – ايرنا- معاون وزير صمت و رئيس هيات عامل ايميدرو، با بيان اينکه ۴۲ پروژه از ۴۸ پروژه‌اي که به عنوان بزرگترين سرمايه‌گذاري صنعتي تاريخ ايران مورد رونمايي قرار گرفت مربوط به ۵ شرکت صنعتي و معدني مي‌باشد، گفت: مجموع سرمايه گذاري اين ۴۲ پروژه حدود ۷.۸ ميليارد دلار است.

به گزارش ايرنا، وجيه الله جعفري با بيان اين مطلب در خصوص آغاز عمليات اجرايي ۴۲ پروژه بزرگ صنعتي کشور با محوريت شرکت‌هاي تابعه وزارت صمت، افزود: در حوزه معدن و صنايع معدني شرکت‌هاي بزرگي وجود دارند که حداقل در چندساله گذشته کمک‌هاي بزرگي در زمينه‌هاي مختلف به بخش اقتصادي کشور کردند، در اوايل دولت با جلساتي که با معاون اول رئيس‌جمهور داشتيم قرار شد که «گروه پيشرانان پيشرفت ايران» با حضور همين شرکت‌هاي بزرگ صنعتي و معدني شکل بگيرد.

هدايت نقدينگي به صورت تجمعي در پروژه‌هاي بزرگ

وي در اين خصوص ادامه داد: پنج شرکت حوزه معدن و صنايع معدني و دو شرکت نفتي در اين گروه گرد هم آمدند و قرار شد اين شرکت‌ها پروژه‌هاي بزرگ را يا به صورت کنسرسيوم و يا مستقل از همديگر پيش ببرند تا بتوانيم بخش اقتصادي را در فضايي همگرا مديريت کنيم و هدايت نقدينگي به صورت تجمعي در پروژه‌هاي بزرگ اتفاق بيفتد.

رئيس هيات عامل ايميدرو همچنين تصريح کرد: در جلسات مختلف برخي از دغدغه‌هاي اين شرکت‌ها در حوزه‌هايي مانند بورس، محيط زيست، بانک مرکزي، ماليات و ... برطرف شد تا سرعت انجام کار بيشتر شود.

تسريع در پروژه‌هاي بزرگ در قالب گروه پيشرانان پيشرفت ايران

جعفري تصريح کرد: تشکيل اين گروه براي سرعت دادن به پروژه‌هاي بزرگ بود که توسط شرکت‌هاي بزرگ بايد انجام مي‌شد، چون اين شرکت‌ها تابعه يا وابسته ايميدرو بودند ما نيز در اين حوزه حمايت‌هاي لازم را انجام داديم.

 وي با بيان اينکه ۴۲ پروژه از ۴۸ پروژه‌اي که مورد رونمايي قرار گرفت مربوط به اين ۵ شرکت صنعتي و معدني مي‌باشد، گفت: مجموع سرمايه گذاري اين ۴۲ پروژه حدود ۷.۸ ميليارد دلار است.

توليد ۶ ميليون تن گندله و ۸.۳ ميليون تن آهن اسفنجي

معاون وزير صمت گفت: رقم ۷.۸ ميليارد دلار در حوزه‌هاي مختلف مانند توسعه اکتشاف و افزايش ظرفيت توليد تعريف شده است. هفت ميليون تن سنگ‌آهن، توليد حدود ۱۰۰ هزار تن کاتد مس، توليد ۷.۵ ميليون تن کنسانتره آهن، توليد ۶ ميليون تن گندله و ۸.۳ ميليون تن آهن اسفنجي در اين پروژه‌ها انجام خواهد شد. همچنين ۶.۳ ميليون تن محصولات فولادي، ۳۶۰ هزار تن اسيد سولفوريک و سه ميليون مترمکعب آب از پساب نيز در قالب همين طرح‌ها اجرايي مي‌شود.

تأمين ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق با اجراي پروژه‌هاي جديد

جعفري يکي از موضوعات مهم را تأمين آب و انرژي دانست و ادامه داد: در تابستان براي تأمين برق و در زمستان براي تأمين گاز در واحدهاي بزرگ مشکل داريم، براي برق توافقاتي با وزارت نيرو داشتيم و ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از طريق همين شرکت‌ها با توافقاتي که با وزارت نيرو داشتيم تأمين خواهد شد، اين ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات از مجموع ۱۰ هزار مگاوات پروژه‌هايي بود که با وزارت نيرو توقف تفاهم‌نامه امضا کرديم. براي تأمين آب نيز از طريق پساب اقدام کرديم.

 وي با بيان اينکه برخي از اين پروژه‌ها حداکثر ۴۲ ماهه انجام خواهد شد، ادامه داد: بسته به نوع پروژه اين مدت‌زمان البته کمتر نيز خواهد شد و اميدواريم که پروژه‌ها با توجه به شرايطي که دارند هرچه زودتر تمام شوند.

عمده سرمايه گذاري پروژه‌ها توسط شرکت‌ها تأمين مي‌شود

رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اينکه عمده سرمايه گذاري اين پروژه‌ها از سرمايه‌هاي خود شرکت‌ها مي‌باشد، اضافه کرد: سال گذشته بيش از ۱۴۰ هزار ميليارد تومان سود واحدهاي ما بوده است که بخشي از سود را براي سرمايه گذاري گذاشته‌ايم.

 جعفري در اين خصوص ادامه داد: پس بخش عمده‌اي از سرمايه‌گذاري‌ها از طريق خود شرکت‌ها است و بخش ديگر نيز از طريق تشکيل شرکت‌هاي عام پروژه و هدايت نقدينگي موجود و سرگردان در جامعه جمع‌آوري مي‌شود.

اشتغال بيش از ۶۰ هزار نفري با بهره‌برداري از ۴۲ پروژه حوزه صمت

وي با اشاره به دستاوردهاي اين پروژه‌ها، يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مردم را موضوع اشتغال دانست و گفت: با بهره‌برداري از ۴۲ پروژه حوزه صنعت و معدن ۱۸ هزار و ۳۵۰ نفر اشتغال مستقيم به وجود خواهد آمد، همچنين بيش از ۴۳ هزار نفر اشتغال غيرمستقيم ايجاد خواهد شد.

معاون وزير صمت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: از آغاز عمليات اجرايي پروژه‌ها نيز اشتغال لازم ايجاد خواهد شد و با توجه به اينکه بخشي از اين پروژه‌ها در شهرستان‌ها هستند و در مناطق محروم قرار دارند باعث توسعه آن مناطق خواهند شد.

ايجاد بيش از ۳ هزار شغل با فعال شدن «جانجا»

جعفري به پروژه معدن «جانجا» اشاره داشت و افزود: اين معدن با حداقل ۱۰ هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري در منطقه نيمروز استان سيستان و بلوچستان قرار دارد، البته ما با حداقل ۵ هزار ميليارد تومان فعلاً برآوردها را انجام داده‌ايم، با فعال‌سازي اين معدن بالغ بر ۳ هزار شغل در آن منطقه ايجاد خواهد شد، کسب‌وکار منطقه و گستره کاري توسعه خواهد يافت. همچنين بخش مهمي از توليدات موردنياز ما در زنجيره تأمين مي‌شود.

شرکت‌هاي حوزه صمت در گروه پيشرانان پيشرفت ايران

وي به شرکت‌هاي معدني و صنعتي در اين پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت سرمايه گذاري معادن و فلزات و شرکت صنايع ملي مس شرکت‌هاي ما در «گروه پيشرانان پيشرفت ايران» هستند.

۱۱ استان محل اجراي پروژه‌هاي جديد حوزه صمت

رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اينکه پروژه‌هاي حوزه صمت در ۱۱ استان قرار دارند، ادامه داد: اين استان‌ها شامل کردستان، همدان، سمنان، فارس، اردبيل، اصفهان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمان، آذربايجان شرقي و يزد هستند.

تکميل زنجيره‌ها با اجراي پروژه‌هاي جديد

جعفري با اشاره به اينکه اجراي اين پروژه‌ها، تکميل زنجيره‌ها را به دنبال دارد، اضافه کرد: راه‌اندازي اين پروژه‌ها کمک مي‌کند تا به نوعي اين زنجيره متوازن‌تر گردد و کمبودهاي ما در زنجيره‌ها با تکميل اين طرح‌ها رفع مي‌شود.

 وي با بيان اينکه اين شرکت‌ها همگي شرکت‌هاي بورسي هستند، گفت: آغاز اين پروژه‌ها اميد را براي سهامداران اين شرکت‌ها به وجود مي‌آورد و قطعاً روي سهام آنها در بورس تأثير مثبت خواهد گذاشت. با اجراي اين پروژه‌ها بر دارايي‌هاي شرکت‌ها اضافه خواهد شد و قطعاً دارايي‌هاي جديد يعني افزايش سرمايه و باعث با ارزش‌تر شدن اين شرکت‌ها خواهد شد.