نظارت بر مصرف تسهيلات افزايش مي‌يابد

تاریخ انتشار : 1400/11/20

مدير اداره تأمين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي گفت: نزديک به ۶۸ درصد (دو سوم) تسهيلات اعطايي از سوي شبکه بانکي به توليد از بابت سرمايه در گردش است.

به گزارش خبرنگار مهر، «مدير اداره تأمين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي» با بيان اينکه در حال حاضر سهم عمده تسهيلات را سرمايه در گردش تشکيل مي‌دهد، تصريح کرد: نزديک به ۶۸ درصد (دو سوم) تسهيلات اعطايي از سوي شبکه بانکي به توليد از بابت سرمايه در گردش است که با اجرايي شدن تأمين مالي زنجيره توليد مي‌توان ضمن افزايش کارايي تخصيص منابع و تسهيل فرايندهاي اعتباري، اشراف و نظارت بيشتري بر مصرف صحيح تسهيلات داشت.

رئيس کل بانک مرکزي اخيراً در گفت وگويي تلويزيوني يکي از اصلاحات حائز اهميت در شبکه بانکي را هدايت تسهيلات بانک‌ها به سمت توليد عنوان کرد. به گفته علي صالح آبادي، نظارت سيستمي بر مصرف صحيح تسهيلات، تعريف و بهره‌گيري از سامانه‌ها در بحث تأمين مالي زنجيره توليد و نيز تصويب لايحه درخصوص وضع ماليات براي فعاليت‌هاي غيرمولد از جمله فعاليت‌هايي است که موجب نظارت بر مصرف صحيح تسهيلات مي‌شود.

همانطور که صالح آبادي نيز تأکيد کرده است بحث تأمين مالي زنجيره توليد که اخيراً با همکاري چند بانک به صورت آزمايشي آغاز شده از موضوعات جدي مدنظر بانک مرکزي در سال آينده است. بنا به توضيح رئيس کل بانک مرکزي براي تحقق اين امر سامانه‌ها به گونه‌اي تعريف شده که باز هم اين نظارت بر مصرف صحيح اتفاق افتد.

در اين زمينه حميد آذرمند، «مدير اداره تأمين مالي زنجيره توليد بانک مرکزي» در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به دستورالعمل بانک مرکزي، درخصوص تأمين مالي زنجيره‌اي تصريح کرد: رويکرد ما اين است که تمام فرايندهاي تأمين مالي زنجيره‌اي به صورت غيرحضوري انجام شود و لازم است بانک‌ها زيرساخت‌هاي مورد نياز آن را فراهم آورند.

وي درخصوص تأمين مالي زنجيره‌اي توليد بيان کرد: بانک مرکزي در خصوص توسعه تأمين مالي زنجيره‌اي به دنبال تشديد بروکراسي به واسطه ايجاد سامانه‌هاي جديد نيست. به عنوان مثال در اين شيوه مبناي تسهيلات‌دهي، استفاده از صورت حساب الکترونيکي است که ضمن سهولت کار، به هدايت کاراتر تسهيلات از اين طريق منجر مي‌شود.

آذرمند درباره صورتحساب الکترونيک تأکيد کرد: ما به دنبال آن هستيم که صورتحساب الکترونيکي بعد از اينکه يک بار تأمين مالي شد، امکان تأمين مالي مکرر نداشته باشند. به بيان بهتر صورتحساب الکترونيک يک بار صادر مي‌شوند و به واسطه آنها تأمين مالي انجام مي‌شود. همچنين درصدديم با راه‌اندازي داشبورد مديريتي تأمين مالي زنجيره توليد، اشراف اطلاعاتي را بر تسهيلات دهي بيش از پيش افزايش دهيم.

مقام مسئول بانک مرکزي يادآور شد: در تکميل توضيحات فوق بايد گفت که بانک مرکزي به دنبال آن است نظام تأمين مالي سرمايه گردش را به سمت توسعه ابزارهاي اعتباري مانند اوراق گام (نسخه اصلاحي)، برات الکترونيکي و ساير ابزارهاي اعتباري هدايت کند.

وي در توضيح اين موضوع افزود: براي اين موضوع پلتفرم‌هاي لازم در حال حاضر توسط برخي بانک‌ها طراحي شده و مراحل آزمايشي را طي مي‌کنند و اين پلتفرم مي‌تواند فرايند تخصيص منابع و تأمين مالي را به صورت غيرحضوري تسهيل کند.

آذرمند با ذکر مثالي از نحوه دريافت تسهيلات با شيوه سنتي عنوان کرد: در شيوه سنتي بنگاه براي تأمين مالي سرمايه در گردش از طريق مراجعه به بانک و توثيق، تسهيلات دريافت مي‌کرد و عملاً امکان رصد و پايش بر گردش منابع مالي فراهم نبود. ولي در تأمين مالي زنجيره‌اي، فرايند تأمين مالي مبتني بر صورتحساب واقعي و جريان واقعي توليد بين حلقه‌هاي مختلف زنجيره صورت مي‌گيرد و لذا در شيوه جديد احتمال انحراف منابع از چرخه توليد کاهش مي‌يابد.

به گفته آذرمند در حال حاضر سهم عمده تسهيلات را سرمايه در گردش تشکيل مي‌دهد. بنا به توضيحات وي نزديک به ۶۸ درصد (دو سوم) تسهيلات اعطايي از سوي شبکه بانکي به توليد از بابت سرمايه در گردش است که با اجرايي شدن تأمين مالي زنجيره توليد مي‌توان ضمن افزايش کارايي تخصيص منابع و تسهيل فرايندهاي اعتباري، اشراف و نظارت بيشتري بر مصرف صحيح تسهيلات داشت.

لازم به توضيح است به طور کلي در شيوه تأمين مالي زنجيره‌اي، به جاي شيوه سنتي دريافت تسهيلات مستقيم توسط بنگاه‌هاي اقتصادي، فرايند تأمين مالي بنگاه‌ها به صورت پيوسته و در طول زنجيره‌هاي تأمين و مبتني بر جريان واقعي کالا و خدمت انجام مي‌شود.اما توسعه شيوه‌هاي تأمين مالي زنجيره‌اي مزايايي به همراه دارد که مي‌تواند موجب تسريع و بهبود فرايند تأمين مالي سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي، افزايش شفافيت و نظارت‌پذيري جريان مالي اقتصاد، کاهش انحراف منابع و افزايش کارايي تخصيص منابع، کاهش مطالبات غيرجاري بانک‌ها و کاهش هزينه تأمين مالي بنگاه‌ها و کاهش هزينه تمام‌شده محصول شود.

همچنين بنگاه‌هاي متقاضي دريافت خدمات تأمين مالي زنجيره‌اي مي‌توانند ضمن توافق با مشتريان و تأمين‌کنندگان مواد اوليه خود، به يکي از بانک‌هاي ارائه دهنده خدمات تأمين مالي زنجيره‌اي مراجعه کنند و از طريق ثبت‌نام در سامانه‌ها و پلتفرم‌هاي مخصوصي که براي اين کار تجهيز شده است، نسبت به انعقاد قرارداد و انجام مراحل مختلف کار از قبيل احراز هويت، اعتبارسنجي، استعلام صورت‌حساب الکترونيک، انتخاب نحوه پرداخت صورت‌حساب، انتقال اسناد تجاري و نظاير آن اقدام کنند.

به بيان بهتر، تأمين مالي زنجيره‌اي، مجموعه‌اي از شيوه‌ها و عمليات تأمين مالي است که منجر به بهبود مديريت سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي مي‌شود. در اين شيوه‌ها، انواع زيرساخت‌ها و ابزارهاي مالي (مانند گام، برات الکترونيک، کارت اعتباري، اعتبار اسنادي و …) مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

کد خبر 5419984