۲ کارکرد مهم بانک مرکزي براي اثرگذاري بر اقتصاد

تاریخ انتشار : 1400/11/23

رئيس اسبق کانون صرافان معتقد است که ايجاد ثبات در قيمت کالاها يا همان کنترل تورم و رونق اشتغال از طريق تعيين نرخ بهره دو کارکرد مهم بانک مرکزي است.

علي اصغر سميعي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا با بيان اينکه براي بانک‌هاي مرکزي دو وظيفه اصلي تعريف شده است، اظهار کرد: نخست، ثبات نسبي قيمت‌هاست که البته به معني ثابت نگه داشتن نيست و فقط هم مختص قيمت ارزها نمي‌شود بلکه مربوط به همه کالاهاست و البته ارزهاي مختلف را هم شامل مي‌شود.

وي افزود: معني ثبات اين است که سالانه کمترين نوسان را در معدل قيمت‌هاي کالاهاي مختلف مشاهده کنيم. براي گرفتن معدل در اين سبد از زمين و مسکن گرفته تا برنج و روغن، حبوبات، گوشت و نان، ارز، طلا، آهن و .... محاسبه مي‌شوند. بنابراين يکي از دو وظيفه اصلي بانک‌هاي مرکزي ايجاد ثبات نسبي در اين قيمت‌ها است. 

رئيس اسبق کانون صرافان تصريح کرد: وظيفه دوم که شايد از مورد نخست مهم‌تر هم باشد اما متأسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته، ايجاد شغل است که به اعتقاد بنده اين هم يکي از دو وظيفه اصلي بانک مرکزي است. 

وي ادامه داد: امر اشتغال در همه دنيا بر عهده بانک‌هاي مرکزي مستقل نهاده شده که البته براي اين وظايف ابزارهاي مختلفي هم در اختيار بانک مرکزي قرار گرفته است. 

به گفته اين تحليلگر مسائل ارزي، بانک مرکزي تعيين کننده نرخ بهره در بانک‌هاي کشور است که از اختيارات آن محسوب مي‌شود و به عنوان يکي از ابزارها مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

سميعي گفت: نظارت و رصد بانک مرکزي بر بانک‌ها، موسسات مالي و صرافي‌ها از اختيارات بانک مرکزي است، ولي بالا بردن حجم نقدينگي نه وظيفه و نه از اختيارات بانک مرکزي است و نياز به مصوبه مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان دارد. 

وي اظهار کرد: بانک مرکزي با ابزار کنترل نرخ تورم که همانا، ايجاد محدوديت در چاپ اسکناس و خلق پول است به وظيفه اول خود که ثبات در قيمت است اقدام مي‌کند و با کم کردن نرخ بهره، مردم را تشويق مي‌کند که بجاي سپرده‌گذاري در بانک‌ها با پول خود به کارآفريني و در واقع به ايجاد شغل بپردازند و حتي اگر پول خودشان هم براي ايده‎هايشان کافي نيست با وام گرفتن از بانک‌ها اقدام به ايجاد کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و بنگاه‌هاي مختلف کرده و البته هر يک از آنها، تعدادي کم يا زياد شغل ايجاد خواهند کرد.

رئيس اسبق کانون صرافان با تاکيد بر اينکه ايجاد شغل علاوه بر اين که حجم توليد را در کشور بالا مي‌برد باعث مي‌شود شاغلان با درآمد حاصل از کار خود از توليدات کشور نيز بهره‌مند شوند، گفت: با ايجاد نياز به آن توليد است که کارخانه‌هاي بيشتري براي توليد آن کالا ايجاد و کارگرهاي بيشتري هم استخدام مي‌شوند که اين روند، هر چه ادامه پيدا کند، شغل‌هاي بيشتري ايجاد مي‌شود و توليد و درآمد نيز افزايش مي‌يابد. اين مهم نيز باعث رونق اقتصاد و رفاه ملت و سرفرازي کشور خواهد بود.

وي در پايان با بيان اينکه درحال حاضر از مهم‌ترين مشکلاتي که در اقتصاد کشور و به تبع آن در حوزه ارز با آن روبرو هستيم، غير واقعي بودن قيمت‌ها و چند نرخي بودن است، اظهار کرد: بهتر است بانک مرکزي و دولت اجازه هر چه بيشتر رقابتي‌تر شدن را به بازار ارز بدهند تا خودشان وظيفه نظارت را به عهده بگيرند و دخالت در بازار را فقط در زماني انجام دهند که کساني با سرمايه‌هاي بزرگ بخواهند به طور مصنوعي بازار را تحت تاثير قرار دهند.