تامين مالي زنجيره‌اي به کاهش قيمت کالا کمک مي‌کند

تاریخ انتشار : 1400/11/24

کارشناس امور بانکي گفت: در صورت تحقق تامين مالي زنجيره‌اي کل چرخه با هزينه کمتر مورد حمايت مالي قرار مي‌گيرد که اين امر به کاهش قيمت تمام شده محصولات کمک خواهد کرد.

حجت الله فرزاني در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا، اظهار داشت: تامين مالي زنجيره‌اي در حقيقت عمليات تامين مالي را براي کل زنجيره توليد در نظر مي‌گيرد و به صورت زنجيره اي بنگاه هاي اقتصادي متعدد را در فرايند توليد محصول از تامين مواد اوليه تا توليد نهايي محصول که در اختيار مصرف کننده قرار مي‌گيرد تامين مالي مي‌کند.

وي افزود: اين نوع از تامين مالي بيشتر بر تامين سرمايه در گردش شرکت‌هايي که در اين فرايند وجود دارند، متمرکز است و به صورت پيوسته اتفاق مي افتد.

فرزاني درباره ضرورت اجراي روش تامين مالي زنجيره‌اي بيان کرد: تامين سرمايه در گردش واحدها و بنگاه هاي توليدي که به توليد کالاها و خدمات منجر مي شود، بحثي است که فعالان در اين حوزه را برآن داشته تا ورود بانک مرکزي در اين زمينه و سياستگذاري مرتبط را مطالبه کنند.

وي ادامه داد: در واقع اين توقع وجود دارد که اقداماتي انجام گيرد که تامين سرمايه در گردش کافي تحت اختيار بنگاه‌هاي توليدي قرار گيرد، اما متاسفانه بعضا به دليل مشکلات منابع نقدي که براي بانک‌ها وجود دارد يا بحث‌هاي دريافت تسهيلات توسط واحدهاي توليدي و عدم وجود وثيقه‌هاي کافي و تامين آن توسط بنگاه‌هاي توليدي موفق، تامين سرمايه در گردش کافي وجود ندارد، بنابراين با ظرفيت پايين دست به توليد مي‌زنند.

اين کارشناس امور بانکي در ادامه افزود: بر اين اساس لازم بود که تامين مالي زنجيره‌اي يا تامين مالي سرمايه در گردش براي بنگاه‌هاي زنجيره توليد اتفاق افتد تا به صورت پيوسته منابع نقدي آنان تامين شود تا از اين طريق نهاده‌هاي لازم و مواد اوليه کافي از تامين‌کنندگان مورد خريداري قرار گيرد و محصولات به توليد درآيد و در نهايت به دست مصرف کننده برسد. 

فرزاني در رابطه با مزاياي اين روش بيان کرد: استفاده از اين روش فرايند تامين مالي را تسريع مي‌سازد و وضعيت سرمايه در گردش مورد نياز بنگاه‌هاي توليدي را بهبود مي‌بخشد. طرح تامين مالي زنجيره اي نياز به مراجعه جداگانه واحدها به بانک را کاهش خواهد داد و از آنجايي که به صورت زنجيره اي توليد و مصرف‌کننده را در بر مي گيرد، به نوعي وجوه را از مصرف کننده به تامين کننده برمي گرداند، بنابراين مطالبات غيرجاري بانک ها در اين موضوع کاهش پيدا خواهد کرد.

وي افزود: علاوه براين مسئله انحراف از مصرف منابع  کاهش پيدا مي کند زيرا منابع بابت سرمايه در گردش به شکل مستقيم در توليد مصرف مي‌شود و مانند ساير تسهيلاتي که به صورت تک تک يا موردي بنگاه‌ها دريافت مي کردند و در جاهاي ديگر به مصرف مي رساندند، نخواهد بود.

وي در ادامه اظهار داشت: اجراي طرح تامين زنجيره اي سبب خواهد شد تا براي هر يک از صنايع يک چرخه توليد مورد شناسايي  قرار گيرد تا براساس آن نظارت پذيري جريان هاي اقتصادي مرتبط با اين زنجيره توليد از جنبه مالياتي و نظام بانکي و سياست هاي حمايتي امکان پذير شود.

فرزاني تاکيد کرد: موضوع مهم‌ترآن است که دست واسطه ها نسبت به بحث توليد تا مصرف در اين حوزه قطع و توزيع رانت حذف مي شود زيرا وقتي قرار باشد يک زنجيره توليد به صورت کامل تامين مالي شود و سرمايه در گردش مورد نياز آن به تامين درآيد، توزيع رانت کاهش پيدا مي کند.

اين کارشناس بانکي خاطرنشان کرد: نکته حائز اهميت ديگر اين است که از آنجا که برخي از واحد هاي توليدي به دليل محدوديت‌هايي که وجود دارد نمي‌توانند به منابع بانک‌ها دسترسي داشته باشند و واحدهاي توليدي که دست شان به منابع بانکي نرسيده، مجبور مي شود در بازار از طرق مختلف با هزينه هاي مالي بيشتر تامين مالي کنند که اين امر هزينه تمام شده محصول را افزايش مي دهد و مصرف کننده نهايي متضرر خواهد شد، اما وقتي تامين مالي زنجيره‌اي اتفاق افتد، با هزينه مالي يکسان کل چرخه حمايت مالي مي شود، لذا به کاهش قيمت تمام شده محصولات هم کمک مي کند که اين در حقيقت يک مزيت به حساب مي آيد.