جزئيات دستورالعمل ارائه خدمات پايه بانکي به صورت غيرحضوري

تاریخ انتشار : 1400/11/25

تهران - ايرنا - رئيس کل بانک مرکزي جزئيات دستورالعمل ارائه خدمات پايه بانکي به صورت غيرحضوري، مصوب شوراي عالي مبارزه با پولشويي را تشريح کرد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي بانک مرکزي، علي صالح آبادي در خصوص مصوبه روز يکشنبه شوراي عالي مبارزه با پولشويي گفت: دستورالعمل مهمي به تصويب شوراي عالي مبارزه با پولشويي رسيد؛ اهميت اين دستورالعمل از آنجاست که امکان ارائه خدمات پايه بانکي به صورت غيرحضوري را به مردم فراهم مي‌کند.


وي افزود: باتوجه به شرايط کرونا و ازآنجايي که درصدديم دسترسي مردم به نظام بانکي تسهيل شود در اين جلسه  شرايطي تصويب شد که مردم بتوانند از خدمات پايه بانکي به صورت کاملاً غيرحضوري بهره‌مند شوند.

رئيس شوراي پول و اعتبار در توضيح اين دستورالعمل عنوان کرد: براين اساس روش‌هاي احراز هويت به شکل غيرحضوري خواهد بود و افراد براي افتتاح حساب و دريافت خدمات از شبکه بانکي و موسسات مالي و اعتباري مي‌توانند بدون مراجعه فيزيکي به شبکه بانکي  کشور به صورت غيرحضوري از اين خدمات بهره‌مند شوند.

صالح‌آبادي خاطرنشان کرد: روش‌هاي انجام کار در اين دستورالعمل به گونه‌اي در نظر گرفته شده است که هم احراز هويت غيرحضوري به صورت کامل و بدون خلل انجام شود و در عين حال افراد بتوانند با روش‌هايي که در دستورالعمل ديده شد و به واسطه آن احراز هويت براي بانک محرز مي‌شود، خدمات را از بانک دريافت کنند.

رئيس کل بانک مرکزي ضمن تأکيد بر اينکه کمافي‌السابق خدمات حضوري نيز به مشتريان توسط شبکه بانکي ارائه مي‌شود؛ تصريح کرد: از اين پس در کنار ارائه خدمات به صورت حضوري به روال سابق توسط بانکها، اگر شخصي تمايل نداشت که به شعبه بانک مراجعه کند مي تواند از خدمات بانکي به صورت غيرحضوري بهره مند شود.

صالح آبادي با بيان اينکه در اين دستورالعمل روش‌هاي احراز هويت غيرحضوري به تفصيل بيان شده و مشتري در چارچوب ياد شده احراز هويت مي‌شود و مي‌تواند از خدمات شبکه بانکي بهره‌مند شود. يادآور شد: ضروري است بانکها در چارچوب دستورالعملي که يکشنبه تدوين شد، زيرساخت‌هاي فني و فناورانه خود را ايجاد کنند و مجازند که نسبت به پياده‌سازي اين روش‌ها اقدام کنند. ذکر اين نکته ضروري است که تا پيش از اين، شبکه بانکي مجاز به انجام اين امر نبوده است. لذا هر بانکي در اين زمينه مي‌تواند برنامه زمان‌بندي خاص خود را داشته باشد و اميد است که از اوايل سال آينده بانکها اين امر را عملياتي کنند.

صالح آبادي در پايان ضمن تأکيد بر لزوم رعايت مقررات و ضوابط در شبکه بانکي، تصريح کرد: بانکها بايد مقررات مختلفي را که بر شبکه بانکي بانکي حاکم است، رعايت کنند و در صورت تخطي از مقررات، هيأت انتظامي بانک‌ها در بانک مرکزي اين موارد را بررسي و با آنها برخورد مي‌کند.​​​​​​

  •