افزايش ۴۲۰ درصدي نقدينگي در زمان دو رئيس کل

تاریخ انتشار : 1400/12/01

حجم نقدينگي در حدود هفت سال گذشته حدود ۴۲۰ درصد افزايش داشته که عمده آن مربوط به دوره حضور دو رئيس کل است.

به گزارش ايسنا، اخيرا مرکز آمار ايران در رابطه با وضعيت شاخص هاي اقتصادي و اجتماعي در چند سال گذشته گزارش جامعي منتشر کرد که بخشي از آن به حوزه پول و بانک اختصاص دارد.

۴۲۰ درصد رشد نقدينگي چطور ثبت شد؟

بررسي اين گزارش در جريان نقدينگي و اجزاي آن نشان مي دهد که در فاصله سال هاي ۱۳۹۳ تا تابستان امسال حجم نقدينگي از حدود ۷۸۲.۴ هزار ميليارد به بيش از ۴۰۶۷ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. به عبارتي حجم نقدينگي در هفت سال گذشته ۴۲۰ درصد رشد دارد، نوساني که بررسي کارشناسي مي تواند در مورد دلايل آن در دوره‌هاي مختلف روساي کل پاسخگوي ابهامات آن باشد.

طي اين هفت سال نوسان نقدينگي طوري بوده که بيشترين ميزان رشد در فاصله ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ ثبت شده که از ۲۴۷۲ هزار ميليارد به ۳۴۷۶ هزار ميليارد تومان رسيده است. بعد از آن در فاصله سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ با حدود ۶۰۰ هزار ميليارد تومان ثبت شده که از ۱۸۸۲ هزار به ۲۴۷۲ هزار ميليارد تومان رسيده است.

رشد ۱۱۰۰ ميلياردي در دوره سيف

اگر جريان رشد نقدينگي را بر اساس حضور روساي کل مورد بررسي قرار دهيم، از اواسط سال ۱۳۹۲ ولي اله سيف، رياست بانک مرکزي را تا اواسط سال ۱۳۹۷ برعهده داشت؛ يعني زماني که آمار مرکز آمار نشان مي‌دهد در فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ حجم نقدينگي از حدود ۷۸۲ هزار ميليارد به ۱۸۸۲ ميليارد رسيده که رشد ۱۱۰۰ ميلياردي داشته است.

افزايش از ۱۸۸۲ تا ۳۷۰۰ ميليارد در زمان همتي

اما بعد از رفتن سيف از بانک مرکزي از ابتداي مرداد ۱۳۹۷ آن تا اواخر بهار ۱۳۹۹، عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي بود. در اين فاصله نيز آمار حاکي از آن است که  نقدينگي از ۱۸۸۲ هزار ميليارد با رشد حدود ۲۹۰۰ ميلياردي به ۳۷۰۰ ميليارد تومان افزايش يافته است. 

دوره کميجاني کوتاه است

بعد از رفتن همتي از اواخر بهار امسال نيز براي چند ماه و تا ابتداي مهرماه، اکبر کميجاني به عنوان رئيس کل بانک مرکزي انتخاب شد که در اين فاصله نيز ميزان نقدينگي حدود ۳۰۰ هزار ميلياردي رشد داشته است و در ادامه نيز صالح آبادي رياست بانک مرکزي را بر عهده گرفت. اما اجزاي تشکيل دهنده نقدينگي چه رشدي داشته اند نيز در اين گزارش قابل بررسي است.

رشد ۳۵ هزار ميلياردي اسکناس و سکه

اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از حدود ۳۵.۲ هزار ميليارد تومان در سال ۱۳۹۳ به ۷۲.۷ هزار ميليارد در تابستان امسال رسيده که رشد بيش از ۱۰۶ درصدي دارد.

افزايش ۷۶۹ درصدي سپرده ديداري 

سپرده هاي ديداري ديگر اجزاي تشکيل دهنده نقدينگي است که درواقع شامل پول هاي دردسترس و همان سپرده هاي کوتاه مدت و در گردش مردم در بانک ها مي شود که ميزان آن از ۸۵.۶ هزار ميليارد در سال ۱۳۹۳ به ۷۴۳.۸ هزار ميليارد در سال جاري رشد داشته که افزايش نزديک به ۷۶۹ درصدي دارد.

جهش ۳۹۰ درصدي سپرده‌هاي مدت‌دار

اما عمده حجم نقدينگي را سپرده هاي غير ديداري و يا همان شبه پول تشکيل مي دهند که عمدتا مربوط به منابع سرمايه گذاري شده و يا سپرده هاي بلندمدت در بانک ها است که ميزان آن در سال ۱۳۹۳ حدود ۶۶۱.۶ هزار ميليارد بوده که در سال جاري ۳۲۵۱ هزار ميليارد تومان افزايش دارد. بر اين اساس سپرده هاي غير ديداري در اين سال ها رشد بيش از ۳۹۰ درصدي داشته است.

افزايش