صالح‌آبادي استدلال حاميان ارز ۴۲۰۰ توماني را باطل کرد

تاریخ انتشار : 1400/12/02

تهران – ايرنا- رئيس‌کل بانک مرکزي با تاييد چاپ پول در دولت قبل براي تامين ارز ۴۲۰۰ توماني، يکي از استدلال‌هاي هميشگي حاميان ارز ۴۲۰۰ توماني که آن را بي‌تاثير در رشد تورم و نقدينگي مي‌دانستند، رد کرد.

به گزارش ايرنا، علي‌ صالح‌آبادي رئيس‌کل بانک مرکزي در برنامه تلويزيوني ثريا فاش ساخت که دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۹ به علت کمبود درآمدهاي ارزي، اقدام به چاپ پول گسترده براي تامين ارز ۴۲۰۰ توماني براي واردات کالاهاي اساسي کرده است.

صالح‌آبادي اعلام کرد که دولت قبل در سال گذشته ۴ ميليارد دلار درآمد نفتي به دست آورد اما ۱۰ ميليارد دلار ارز ۴۲۰۰ توماني نياز داشت. به همين دليل ۶ ميليارد دلار ارز را از سامانه نيما به قيمت نزديک به نرخ آزاد خريداري کرد و به قيمت ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان فروخت.

رئيس‌کل بانک مرکزي افزود: به اندازه ۶ ميليارد دلار مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني و ارز نيما، دولت در سال گذشته پول چاپ کرد و پايه پولي را بالا برد که سبب افزايش نقدينگي و متعاقبا تورم شد.

سخنان رئيس‌کل بانک مرکزي، يکي از استدلال‌هاي هميشگي حاميان ارز ۴۲۰۰ توماني را که آن را فاقد اثر تورمي مي‌دانند، کاملا رد کرد.

به‌عبارت دقيق‌تر، طي ساليان اخير و اصرار و پافشاري دولت قبل بر اجراي سياست تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني منجر به تشديد کسري بودجه و افزايش پايه پولي شده، اتفاقي که نهايتاً منجر به افزايش تورم خواهد شد. درواقع در حالي که هدف از تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني، جلوگيري از گراني کالاهاي اساسي بوده، افزايش پايه پولي از طريق چاپ پول براي خريد ارز از سامانه نيما و تامين ارز ۴۲۰۰، خودش تورم شديدتري را به جامعه تحميل کرده است.

بنابراين ممکن است حذف ارز ۴۲۰۰ توماني موجب افزايش بهاي برخي کالاها شود اما با کاهش رشد پايه پولي و تاثير کاهنده آن بر تورم، بخش عمده آثار تورمي  اين سياست به بازه زماني يک‌ساله از بين خواهد رفت.

لازم به ذکر است عبدالناصر همتي رئيس‌کل بانک مرکزي دولت دوازدهم چاپ پول براي تامين ارز ۴۲۰۰ توماني را رد کرده بود که اکنون با سخنان صالح‌آبادي، نادرست بودن ادعاي همتي نيز فاش شد.

برآوردها نشان مي‌دهد حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از ۱۰۶ هزار ميليارد تومان رشد پايه پولي سال گذشته صرفا ناشي از خريد ارز در سامانه نيما براي تامين ارز ۴۲۰۰ توماني بوده است که با ضريب فزاينده حدود ۷، موجب ايجاد ۷۰۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد شده است.

در حالي که حجم نقدينگي در پايان سال گذشته به حدود ۳۴۷۰ هزار ميليارد تومان رسيد، ۲۰ درصد آن فقط سهم چاپ پول بابت تامين ارز ۴۲۰۰ توماني در سال ۱۳۹۹ بوده است، يعني حدود يک پنجم تورم فعلي محصول ارز ۴۲۰۰ توماني است.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •