گزارش عمليات اجرايي سياست پولي

تاریخ انتشار : 1400/12/09

با توجه به پيش‌بيني بانک مرکزي از وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي، موضع عملياتي بانک مرکزي در اين هفته توافق بازخريد بود. از اين رو، اين بانک به اجراي عمليات بازار باز در قالب توافق بازخريد به مبلغ ۸۵۵.۵ هزار ميليارد ريال اقدام کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، مشروح اين گزارش به شرح زير است:
 

1


بانک مرکزي در چارچوب مديريت نقدينگي مورد نياز بازار بين‌بانکي ريالي، عمليات بازار باز را به صورت هفتگي و موردي اجرا مي‌کند. موضع عملياتي اين بانک (خريد يا فروش از طريق ابزارهاي موجود) بر اساس پيش‌بيني وضعيت نقدينگي در بازار بين‌بانکي و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بين‌بانکي حول نرخ هدف، از طريق انتشار اطلاعيه در سامانه بازار بين‌بانکي اعلام مي‌شود. متعاقب اطلاعيه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مي‌توانند در راستاي مديريت نقدينگي خود در بازار بين‌بانکي، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعيين شده از طريق سامانه بازار بين‌بانکي اقدام کنند.


2

بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي مي‌توانند در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگيري قاعده‌مند (دريافت اعتبار با وثيقه از بانک مرکزي) مشروط به در اختيار داشتن اوراق مالي اسلامي دولتي و در قالب توافق بازخريد با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۲ درصد) استفاده کنند.