تامين بيش از ۵۰ ميليارد دلار ارز از ابتداي سال تاکنون

تاریخ انتشار : 1400/12/11

تهران- ايرنا- رييس‌کل بانک مرکزي با بيان اينکه کشور در بهترين وضعيت ذخاير اسکناس ارزي قرار دارد، گفت: از ابتداي سال ۱۴۰۰ تاکنون بيش از ۵۰ ميليارد دلار تامين ارز براي واردات کالا انجام شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «علي صالح‌آبادي» امروز (دوشنبه) در مراسم رونمايي از سامانه برخط بازار متشکل ارزي کشور اظهار داشت: در حال حاضر در بهترين زمان ذخاير ارزي به صورت اسکناس قرار داريم.

وي افزود: حجم معاملات بازار متشکل ارزي در سال ۱۴۰۰ برابر يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار است که در مقايسه با سال گذشته بين سه تا چهار برابر رشد داشت.

رييس‌کل بانک مرکزي بيان‌داشت: وضعيت بازار ارز در کشور متعادل است و ۲۶ ميليارد دلار در سامانه نيما عرضه ارز داشتيم.

وي ادامه‌داد: بازار ارز نقش مهمي دارد و تامين اسکناس و حواله در اين بازار براي بانک مرکزي مهم است و بانک مرکزي متعهد است بسترهاي معاملات در اين حوزه را شفاف تر و دسترسي را آسان‌تر کند.

صالح‌آبادي تاکيد کرد: شفافيت، دسترسي آسان، برخط بودن و تعادل در بازار ارز و پوشش نيازهاي واقعي از اولويت‌هاي بانک مرکزي است.

وي درخصوص سامانه برخط بازار متشکل ارز، گفت: خوشحالم که به وعده خود عمل کرديم و با راه‌اندازي اين سامانه افراد در نقاط مختلف کشور مي‌توانند به سامانه مراجعه و درخواست ارزي خود را ثبت کنند.

رييس‌کل بانک مرکزي افزود: انتخاب زمان و مکان دريافت ارز به انتخاب متقاضيان انجام مي‌شود و اين تکريم متقاضي است و با شروع به کار سامانه افراد در سريع‌ترين زمان ممکن و با شرايط سهل‌تر مي‌توانند ارز تهيه کنند، علاوه بر اين معاملات از اين طريق شفاف خواهد بود.

به گفته وي، اين سامانه فقط براي تامين ارز مسافرتي نيست بلکه ساير مصارف ۲۳ گانه در اين سامانه عرضه مي‌شود و مشکلي براي تامين ارز وجود ندارد.

صالح‌آبادي بيان‌داشت: اين سامانه تنها کانال دسترسي افراد به ارز نيست و افراد مي‌توانند به صورت فيزيکي و مراجعه به صرافي‌ها نيز ارز تهيه کنند، اما توصيه مي‌کنيم افراد با مراجعه به اين سامانه ارز تهيه کنند.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •