بيشترين تسهيلات بانکي به کدام بخش رسيد؟

تاریخ انتشار : 1400/12/14

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد که در ۹ ماهه امسال بيشترين تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش خدمات و صنعت و معدن پرداخت شده است.

به گزارش ايبِنا، طبق اين آمار در ۹ ماهه امسال در مجموع بيش از ۲۰۱۹ هزار ميليارد تومان تسهيلات از سوي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش‌هاي کشاورزي، صنعت و معدن، ‌مسکن و ساختمان، بازرگاني، خدمات و ساير بخش‌هاي متفرقه پرداخت شده که نسبت به تسهيلات ۱۲۱۹ هزار ميليارد توماني در مدت مشابه سال قبل ۶۵.۵ درصد افزايش داشته است.

در اين ميان تسهيلات پرداختي به بخش صنعت و معدن با افزايش ۶۸.۷ درصدي در ۹ ماهه امسال، به ۶۱۰ هزار و ۸۲۰ ميليارد تومان رسيده است. مبلغ اين تسهيلات در ۹ ماهه سال گذشته ۳۶۲ هزار ميليارد تومان بوده است.

سهم تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش صنعت و معدن از کل تسهيلات پرداخت شده به بخش‌هاي کشاورزي، صنعت و معدن، ‌ مسکن و ساختمان، بازرگاني، خدمات و ساير بخش‌هاي متفرقه در ۹ ماهه سال گذشته ۲۹.۷ درصد بوده که امسال اين رقم به ۳۰.۲ درصد رسيده است.

اين در حالي است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، بانک مرکزي (شوراي پول و اعتبار) مکلف است سياست هاي پرداخت تسهيلات بانکي را به گونه اي تنظيم کند که سهم بخش صنعت و معدن از تسهيلات پرداختي سالانه طي اجراي قانون برنامه حداقل ۴۰ درصد باشد.

کاهش سهم بازرگاني از تسهيلات بانکي

همچنين تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش بازرگاني نيز در در ۹ ماهه سال گذشته حدود ۲۲۱ هزار ميليارد تومان بوده که با ۴۰.۵ درصد افزايش به ۲۲۱ هزار و ۶۳۰ ميليارد تومان در مدت مشابه سال جاري رسيده است. با اين حال سهم بخش بازرگاني از کل تسهيلات پرداختي به بخش‌هاي ياد شده از ۱۸.۲ درصد در ۹ ماه سال ۱۳۹۹ به ۱۵.۴ درصد کاهش يافته است.

در اين ميان بيشترين تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري به بخش خدمات اختصاص يافته که در ۹ ماهه امسال سهم ۴۱.۸ درصدي از کل تسهيلات پرداختي را به خود اختصاص داده که معادل ۸۴۳ هزار و ۶۸۰ ميليارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۷۵.۳ درصد افزايش داشته است.

بعد از بخش خدمات، صنعت و معدن و بازرگاني، به ترتيب بخش کشاورزي و مسکن ۷.۳ و ۵.۲ درصد از کل تسهيلات پرداختي بانک‌ها و موسسات اعتباري را دريافت کرده‌اند. البته تسهيلات پرداختي به دو بخش کشاورزي و مسکن به ترتيب ۷۴.۸ و ۵۱ درصد نسبت به ۹ ماهه سال گذشته افزايش داشته و به حدود ۱۴۷ هزار ميليارد و ۷۰۵ هزار ميليارد تومان رسيده است.