رشد اقتصادي کشور به ۴.۱ درصد رسيد

تاریخ انتشار : 1400/12/23

توليد ناخالص داخلي کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت در ۹ ماهه سال جاري به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب از افزايش ۴.۱ و ۳.۴ درصدي برخوردار بوده است.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، بر اساس محاسبات مقدماتي اداره حساب‌هاي اقتصادي اين بانک، توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه (و به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۵۱۰.۲ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، رشد ۵.۷ درصدي را نشان مي دهد.

همچنين رشد اقتصادي بدون نفت طي دوره مذکور معادل ۵.۸ درصد بوده است. رشد عملکرد توليد ناخالص داخلي در سه ماهه سوم سال جاري حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌هاي «خدمات»، «صنايع و معادن» و «نفت» به ترتيب معادل ۸.۱، ۳.۸ و ۵.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است؛ با اين وجود گروه‌ «کشاورزي» در فصل سوم سال جاري با کاهش عملکردي معادل ۲.۵ درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته مواجه بوده‌ است. 

بر اين اساس و در مجموع عملکرد توليد ناخالص داخلي کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قيمت‌هاي ثابت سال ۱۳۹۵ در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به ترتيب به ۱۱۰۴۱.۴ و ۱۰۰۸۸.۷ هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتيب از افزايش ۴.۱ و ۳.۴ درصدي برخوردار بوده است.

رشد ارزش افزوده گروه‌هاي «خدمات»، «نفت»، «صنايع و معادن» و «کشاورزي» در اين دوره به ترتيب معادل ۶.۵، ۱۱.۷، ۰.۰ و ۲.۱- درصد بود که از سهمي معادل ۳.۵، ۰.۹، ۰.۰، و ۰.۳- واحد درصد در رشد اقتصادي ۹ ماهه سال جاري برخوردار بوده‌اند. رشد ۶.۵ درصدي ارزش افزوده گروه خدمات در ۹ ماهه سال جاري عمدتاً متاثر از تحولات زير بخش‌هاي «اطلاعات و ارتباطات»، «بهداشت و مددکاري اجتماعي»، «حمل و نقل و انبارداري»،«عمده فروشي، خرده فروشي و تعمير وسايل نقليه موتوري» و «اداره عمومي، دفاع و تامين اجتماعي» بوده است به طوري که زير بخش‌ «اطلاعات و ارتباطات» سهم ۰.۶ واحد درصدي و ساير گروه‌هاي فوق‌الذکر هريک سهم مساوي و معادل ۰.۵ واحد درصدي از رشد توليد ناخالص داخلي داشته‌اند.