راه‌اندازي صندوق‌هاي بازار پول، برنامه مشترک بانک مرکزي و سازمان بورس براي سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار : 1400/12/25

رييس کل بانک مرکزي گفت: يکي از برنامه‌هاي بانک مرکزي و سازمان بورس براي سال آينده راه‌اندازي صندوق‌هاي بازار پول است که در دنيا وجود دارد. اين صندوق‌ها در ايران وجود ندارد که اميدواريم سال آينده آن را ايجاد کنيم.

به گزارش ايبِنا؛ «علي صالح آبادي» امروز (سه‌شنبه) در مراسم آيين رونمايي از سامانه جديد پايش و نظارت بازار سرمايه اظهار داشت: با توجه به توسعه بازار سرمايه، افزايش حجم معاملات بورس و ورود ابزارهاي جديد نيز اين بازار نياز به پايش و رصد بيشتر دارد.

وي با بيان اينکه يکي از وظايف ذاتي سازمان بورس نظارت بر معاملات بازار سرمايه است، گفت: با توجه به اينکه بنده ساليان طولاني در سازمان بورس حضور داشتم، نمود بيروني اينگونه ابزارها براي فعالان بازار کمتر است اما واقعيت اين است که اهميت سامانه‌هاي نظارتي بسيار بالا است.

صالح‌آبادي با تاکيد بر اينکه اين ابزارها کمک کننده به توسعه، سالم سازي و ايجاد سلامت در بازار سرمايه خواهد بود، اظهار داشت: ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار اعلام کرده است که ايجاد بازار شفاف، منصفانه و کاراي اوراق بهادار جزو وظايف سازمان بورس است، بنابراين اين نوع نظارت‌ها مي‌تواند کمکي در تحقق عادلانه بودن، ايجاد شفافيت معاملات و اطلاعات بازار باشد.

رييس کل بانک مرکزي گفت: يکي از برنامه‌هاي بانک مرکزي و سازمان بورس براي سال آينده راه‌اندازي صندوق‌هاي بازار پول است که در دنيا وجود دارد. اين صندوق‌ها در ايران وجود ندارد که اميدواريم سال آينده آن را ايجاد کنيم.

وي با اشاره به ابزارهاي بازار پول با سررسيد کمتر از يک سال اشاره کرد و افزود: به دنبال اين هستيم تا بانک‌ها هم بتوانند مانند ابزارهاي دنيا، ابزارهاي کوتاه مدت با ملاحظات شرعي منتشر کنند.

صالح آبادي ادامه داد: با هماهنگي‌هاي انجام شده ميان سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دارايي اين ابزارها در بازار ارائه مي شوند و مي‌تواند کمک کننده در توسعه ابزارهاي بازار سرمايه باشند، اين اقدامات به طور حتم براي سال آينده دنبال خواهند شد.

رييس کل بانک مرکزي به برنامه هاي مدنظر براي ايجاد تعاملات ميان ديگر بازارها اشاره کرد و افزود: کميته مشترک سازمان بورس و بانک مرکزي تشکيل شده است و جلسات متعددي در حال برگزاري است، اين جلسات در جهت هماهنگي‌هاي مورد نياز ميان ۲ بازار خواهد بود.

وي اظهار داشت: اميدواريم اين هماهنگي ها بتوانند کمک کننده به تعميق بازارهاي مالي کشور باشند.

 

 

منبع: ايرنا