رشد اقتصادي در اولين فصل دولت سيزدهم

تاریخ انتشار : 1400/12/25

رشد اقتصادي کشور يکي شاخص هاي مهم اقتصادي در خصوص عملکرد دولت هاست. اين شاخص در اولين فصل آغاز به کار دولت سيزدهم، روند قابل قبول و مثبتي داشته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ براي بررسي عملکرد اقتصادي دولت سيزدهم بايستي به سراغ جديدترين گزارش اقتصادي از اولين فصل فعاليت دولت رفت. اين گزارش روز گذشته توسط بانک مرکزي کشورمان منتشر شده و بيان گر رقم خوردن اتفاقات مثبت در مدت کوتاه فعاليت دولت است؛ روندي که به گفته کارشناسان اقتصادي، چشم‌اندازي روشن و اميدآفرين است.

برآورده هاي اوليه از ميزان توليـد ناخـالص داخلـي کشـور بـه قيمـت پايـه و بـه قيمت هـاي ثابـت سـال ١٣٩٥ نشان مي دهد که توليد ناخالص داخلي کشور از رقم ۱۰۶۰۹.۲ هزار ميليارد ريال در نُه ماهه سال ١٣٩٩ به ۱۱۰۴۱.۴ هزار ميليارد ريال در نُه ماهه سال ١٤٠٠ افزايش يافتـه اسـت. اين روند در مجموع منجر به رشد اقتصادي ۴.۱ درصدي با نفت و رشد اقتصادي ۳.۴ درصدي بدون نفت در مدت نه ماهه شده است.

 

نمره قبولي فصل نخست دولت

همان طور که در ابتدا بيان شد براي بررسي عملکرد اقتصادي دولت، بايستي به سراغ سومين فصل سال برويم؛ جايي که دولت سيزدهم به طور کامل مشغول به فعاليت و برنامه ريزي بوده است. بر اين اساس بررسي جزئيات آمار منتشر شده در فصل پاييز ۱۴۰۰ نشان مي دهد در اين سه ماه، رشد اقتصادي با نفت و بدون نفت به ترتيب به ۵.۷ و ۵.۸ درصد رسيده است. اهميت اين اعداد زماني مشخص مي شود که بدانيم در فصل دوم سال، رشد اقتصادي با نفت و بدون نفت در سطح يک درصد و همچنين نيم درصد بوده است. بنابراين رشد اقتصادي در آغاز فعاليت دولت جديد روند مثبتي داشته است که نشان از چشم انداز روشن پيش روي اقتصاد و کسب و کار کشور است.

 

جزئيات رشد توليد ناخالص داخلي در پاييز

همان طور که بيان شد رشد اقتصادي کشور در سه ماهه ابتدايي نيم سال دوم با نفت و بدون، ۵.۷ و ۵.۸ درصد بوده است. اما سوال اين است که بيشترين تاثيرگذاري در رقم خوردن رشد اقتصادي مذکور مربوط به کدام يک از بخش هاي اقتصادي است؟

براي پاسخ به اين سوال بايستي جزئيات آمار منتشر شده توسط بانک مرکزي پيرامون رشد اقتصادي را بررسي کنيم؛

همان طور که در جدول زير مشاهده مي شود، در فصل سوم سال جاري، رشد توليد ناخالص داخلي در گروه نفت با رشد ۵.۴ درصدي همراه شده است. عددي که بيان گر تقويت توليد و صادرات نفت در ماه هاي ابتدايي دولت با وجود تحريم هاي خصمانه دولت آمريکا مي باشد. از سوي ديگر، گروه خدمات نيز تاثير قابل توجهي در رشد اقتصادي سه ماهه سوم سال داشته است. در اين گروه که فعاليت هايي همچون «عمده فروشي، خرده فروشي»، «حمل و نقل و انبارداري»، «فعاليت هاي مربوط به تامين جا و غذا»، «اطلاعات و ارتباطات»، «فعاليت هاي مالي و بيمه»، «فعاليت هاي املاک و مستغلات» و ... در جريان است، شاهد رشدهاي قابل قبول تا ۲۷ درصد نيز هستيم. اين رشد قابل قبول موضوعي است که در نتيجه تلاش هاي دولت سيزدهم در واکسيناسيون سراسري کرونا در سطح کشور رقم خورده است. به گونه اي که کسب و کارهايي که در فضاي کرونايي، نتوانسته بودند به فعاليت خود ادامه دهند، در مدت ياد شده به دليل واکسيناسيون همگاني و بهبود فضاي آسيب ديده کسب و کارها، فعاليت خود را دوباره شروع کردند و خروجي آن نيز رشد اقتصادي ۸.۱ درصدي گروه خدمات در پاييز سال جاري است.

اهميت واکسيناسيون کرونا تا حدي بود که رئيس جمهور نيز  در گفت وگوي تلويزيوني به مناسبت ۱۰۰ روزگي دولت با تاکيد بر اينکه از مهمترين مسائل، جان مردم است و دولت بايد بتواند مردم را در مشکلات معيشتي همراهي کند و با مردم نسبت به گره‌گشايي‌ها گام بردارد، اظهار داشت: يادم نمي‌رود روز تنفيذ حکم رييس جمهوري مسائل اولويت دار را اعلام کردم که کرونا و ضرورت واکسيناسيون کرونا مهمترين آن بود. در آن زمان روزي ۷۰۰ خانواده ايراني داغدار مي‌شدند و اين براي ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدي تر از اين انجام نمي‌شود. پاسخي که آن روزها مي‌شنيدم اين بود تخصيص ارز به دليل مشکلات ارزي امکان ندارد يا کشورها به دليل شرايط تحريمي به ما واکسن نمي‌دهند. از ۳۰ ميليون واکسن شايد ۵ ميليون هم وارد نشده بود و امروز خدا را شاکريم آمار ابتلا و فوت هر دو کاهش جدي پيدا کرده است و بايد در اين رابطه از مساعدت مردم و کادر بهداشتي و درماني قدردان باشيم که در صدمين روز دولت اعلام مي‌کنم بيش از ۱۰۰ ميليون دز واکسن وارد شده است و برخي الان درحال تزريق دز سوم واکسن هستند. وي با بيان اينکه بازهم بايد اقداماتي براي صيانت از جان مردم انجام دهيم، گفت: به مردم توصيه مي‌کنم حالا شرايط براي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها و کسب و کارها فراهم شد و ۱۰۰ هزار کسب و کار تعطيل شده دوباره شروع به فعاليت کرده‌اند، ممکن است موج ديگري در پيش داشته باشيم پس مردم مراعات کنند.

 

چشم‌انداز رشد اقتصادي کشور، اميدآفرين است

علي بهادري جهرمي سخنگو و رييس شوراي اطلاع رساني دولت در حساب کاربري خود در توييتر نوشت: نرخ رشد اقتصادي بدون نفت در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۵.۸ بوده است. بهادري جهرمي افزود: دستاوردهاي اقتصادي به تدريج خود را نشان مي‌دهند با اين روند چشم‌انداز رشد اقتصادي کشور روشن و اميدآفرين است.

اشاره سخنگوي دولت به رشد اقتصادي قابل در مدت اخير در حالي است که «سيد رضا فاطمي‌امين» وزير صنعت، معدن و تجارت نيز شامگاه دوشنبه در نشست خبري با خبرنگاران افزود: برنامه ريزي براي دستيابي به رشد هشت درصدي براي اقتصاد اتفاق عجيبي نيست، چون معادل سطح توليدي است که در سالهاي ۹۷ و ۹۸ در کشور وجود داشته است و سال آينده کار ما فقط بازيابي است.

 

توجه ويژه رئيس جمهور به تقويت رشد اقتصادي

آذرماه امسال، سيد ابراهيم رئيسي رئيس‌جمهور در جلسه تقديم بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: رشد اقتصادي ۸ درصدي را هدف‌گيري کرده‌ايم و بايد نگاه ملي به بودجه ۱۴۰۱ داشت و اين ميزان رشد را در نظر داريم و همگان بايد تلاش کنند تا به اين حد برسيم؛ ۳.۵ درصد از افزايش بهره‌وري و ۴.۵ درصد با افزايش سرمايه‌گذاري اين رشد را محقق خواهد کرد.