واردات ۱۹ ميليارد دلار کالاي اساسي

تاریخ انتشار : 1400/12/28

معاون فني گمرک ايران از ترخيص حدود ۳۰ ميليون تن کالاي اساسي به ارزش ۱۹ميليارد دلار در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ايبِنا، نخستين گزارش در مورد عملکرد قرارگاه تسهيل تشريفات گمرکي و جلوگيري از ماندگاري کالا که چندي پيش به دستور رئيس کل گمرک ايران تشکيل شد انتشار يافت. طبق گزارش معاون فني گمرک، قرار گاه مذکور رکورد جديدي در ترخيص کالاهاي اساسي به ثبت رسانده است.

فرود عسگري، معاون امور گمرکي گمرک ايران با بيان اين مطلب گفت: پرو تاکيد رئيس کل گمرک ايران مبني بر سرعت بخشيدن به ترخيص کالاهاي اساسي، جلسات قرارگاه تسهيل تشريفات گمرکي با حضور و مسئوليت اينجانب، معاون حقوقي و نظارت و مدير کل واردات گمرک ايران و دعوت از مديران گمرکات ترخيص کننده کالاهاي اساسي به طور مستمر تشکيل شده است.

وي در خصوص نتايج اين جلسات افزود: ارايه آمار و اطلاعات مربوط به تشريفات گمرکي کالاهاي اساسي و تبيين مشکلات و مسائل موجود، طي مصوبات درون و برون سازماني، بخشي از موانع ترخيص بر طرف شده است.

عسگري با اشاره به ترخيص ۹۰ درصد از هر محموله کالا هاي اساسي از گمرک اظهار داشت: براي تعيين تکليف ۱۰ درصد باقي مانده کالاهاي اساسي که منتطر دريافت کد رهگيري هستند، مراتب طي نامه اي به رئيس کل بانک مرکزي اعلام شده است تا نسبت به صدور کد رهگيري از بانک هاي عامل اقدام لازم صورت گيرد.

معاون امور گمرکي گمرک ايران گفت: يکي ديگر از موضوعاتي که در قرارگاه تسهيل درباره آن بحث و تبادل نظر صورت گرفته، بحث مربوط به کاميون ها به خصوص در گمرکات چابهار و اميرآباد بود که مراتب به وزير مربوط به منظور رفع اين مشکل اعلام شده است.

عسگري اظهار داشت: از ديگر مسائل مطرح شده در قرارگاه تسهيل تشريفات گمرکي، بحث بازنگري ارزش کالاها و همچنين افزايش تعداد اظهارنامه در مسير سبز بود که اين موارد به دفتر ارزش ارائه شد.  همچنين موضوع انتخاب مسير  کالاها در جلسات مطرح شد که بيش از ۵۰ درصد اظهارنامه‌ها در مسير سبز قرار گرفته است.

وي گفت: براي سرعت بخشيدن به ترخيص کالاهاي اساسي مقرر شد اين جلسات به طور مستمر در سال ۱۴۰۱  نيز ادامه داشته باشد تا بتوانيم با توان بيشتر نسبت به ترخيص اين‌ کالاها اقدام کنيم.

عسگري در بخش ديگري از اظهارات خود به تازه‌ترين گزارش گمرک در مورد واردات کالاهاي اساسي اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ از طريق گمرکات استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، گيلان و مازندران تشريفات گمرکي ۲۹ ميليون و ۸۰۰ هزارتن کالاي اساسي به ارزش ۱۸ ميليارد و ۹۹۰ ميليون دلار انجام و از گمرک ترخيص شده است.