هفت فرمان مهم رئيس‌کل بانک مرکزي به مديران‌ عامل بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1401/01/08

رئيس‌کل بانک مرکزي با تاکيد بر انجام نظارت‌هاي هوشمند بر عملکرد بانکها در سال جديد، هفت فرمان مهم به منظور حمايت از رونق توليد، تسهيل وثايق بانکي در اعطاي تسهيلات خرد به مردم، اشتغال‌آفريني پايدار، حمايت عملي از اقتصاد دانش‌بنيان و رعايت دقيق ضوابط پولي مندرج در برنامه تحول نظام بانکي صادر کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي دکتر علي صالح آبادي در ديدار نوروزي با مديران عامل بانک‌ها گفت: بانک مرکزي در چارچوب برنامه جامع تحول و اصلاح شبکه بانکي کشور، نظارت‌هاي هوشمند خود را گسترده‌تر خواهد کرد؛ به همين منظور بانک ها بايد: 

- انضباط مالي و بهداشت اعتباري خود را در دستور کار جدي قرار دهند.


- اعطاي تسهيلات بانکي به مردم را با رعايت اعتبار سنجي دقيق و وثايق سهل‌تر،  تسهيل کنند.


- تسهيلات بانکي را به صورت هدفمند و صحيح به بخش هاي مختلف توليدي اعطا کنند. 


- تخصيص اعتبارات و تسهيلات بانکي به بخش هاي غيرمولد را متوقف کنند.


- مراقبت هاي لازم در زمينه کنترل مقداري ترازنامه بانک‌ها را به صورت دقيق انجام دهند.


- مديريت نقدينگي را به صورت جدي در دستور کار قرار دهند و نظارت هوشمند بر مصرف تسهيلات را عملياتي سازند.


- اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي نيز طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ جز با سپردن وثايق معتبر، ممنوع است.



رئيس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه بانک ها قبلاً مي ‌توانستند طلا، اوراق و ارز را به عنوان وثيقه نزد بانک مرکزي بگذارند، افزود: در سال جاري، موارد ديگري هم به اين وثايق اضافه شده و به زودي دستورالعمل آن نيز آماده ارسال مي‌شود. در اين شرايط بانک مرکزي مي‌تواند اين وثايق را در صورت عملي نشدن تعهد بانک ها در سامانه اي به فروش برساند.

دکتر صالح آبادي همچنين بر ضرورت عملياتي شدن اصلاح نظام بانکي تاکيد کرد و گفت: اصلاح نظام بانکي در سه حوزه رابطه دولت با بانک مرکزي و بانک ها، رابطه بانک‌ها و بانک مرکزي و رابطه بانک‌ها با مشتريان از الزامات سال جاري است و امسال حتما فرآيند اصلاح و تحول در اين سه رابطه بايد اتفاق بيفتد تا شاهد تحول در نظام بانکي باشيم. 
 

+6+


رئيس‌کل بانک مرکزي با اشاره به راه اندازي صندوق هاي بازار پول در سال جاري افزود: صندوق هاي بازار پول مي توانند ابزاري با سررسيد کمتر از يکسال را خريداري کنند، بر اين اساس در سال ۱۴۰۱ بانک ها نيز  با ساز و کار مشخص و هماهنگ با سازمان بورس مي توانند در بازار سرمايه اقدام به تشکيل اين صندوق ها نمايند. 

دکتر صالح آبادي در ادامه تصريح کرد: در کنار صندوق هاي بازار پول که به زودي در دستور کار قرار مي‌گيرد، بانک ها همچنين مي توانند براي مديريت نقدينگي خود با هماهنگي بانک مرکزي اوراق کوتاه مدت زير يک سال در فرابورس منتشر کنند، به اين نحو که بانک ها بر اساس مجوز بانک مرکزي اقدام به انتشار گواهي سپرده  (Certificate of Deposit) مي‌نمايند، اين گواهي سپرده معاف از ماليات بوده و در بازار سرمايه نيز به نرخ بازار قابل معامله است.

رئيس کل بانک مرکزي در پايان همچنين ضمن تاکيد بر لزوم آسيب شناسي برخي از اختلالات بوجود آمده در بعضي خودپردازهاي بانکي طي روزهاي گذشته نوروز، براي بررسي دقيق اين موضوع در بانک ها و حل مشکل احتمالي در آينده دستورات لازم را صادر کرد.

در اين ديدار مديران عامل بانک‌ها نيز با ارايه ديدگاه‌هاي خود درقبال برنامه جامع تحول شبکه بانکي و  حمايت از برنامه‌هاي بانک مرکزي در جهت حمايت از رونق توليد و اقتصاد دانش‌بنيان، از اصلاح روابط بانکي و تسهيل ارايه تسهيلات خرد به مردم با رعايت اعتبارسنجي و ابزارهاي جديد مديريت نقدينگي در شبکه بانکي استقبال کردند.