چالش‌ها و راهکارهاي توسعه اقتصاد دانش بنيان

تاریخ انتشار : 1401/01/14

رئيس کميسيون کسب‌وکارهاي دانش بنيان اتاق بازرگاني ايران گفت: بيش از ۶ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنيان داريم که در سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد کرده‌اند و ۳۰۰ هزار ميليارد تومان نيز درآمد داشته‌اند. ضمن اينکه يک ميليارد دلار هم صادرات داشتيم که نشان مي دهد توانايي در اين حوزه بسيار بالاست.

رئيس کميسيون کسب‌وکارهاي دانش بنيان اتاق بازرگاني ايران معتقد است موضوع اقتصاد دانش بنيان سال‌هاست مورد واکاوي قرار گرفته و نهادهايي مانند معاونت علمي فناوري رياست جمهوري و به خصوص صندوق نواوري و شکوفايي سياستگذاري‌هاي درستي داشته‌اند که در ايجاد يک زيست‌بوم و اکوسيستم نوآوري در کشور موفق هم بوده‌اند. 

افشين کلاهي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا تصريح کرد: خوشبختانه به مقوله دانش بنيان ها به صورت موردي و موضوعي نگاه نکردند و در حال حاضر شرکت‌هاي بالغي در اين زمينه داريم. حالا زمان مناسبي است که اقتصاد دانش بنيان را به حوزه‌هاي ديگر وارد کنيم و در واقع نفوذ نوآوري را در صنايع و کسب‌وکارهاي ديگر داشته باشيم. 

وي ادامه داد: کسب و کارها و شرکت هاي بزرگ مي‌توانند در همين شرکت‌هاي دانش بنيان فعلي سرمايه گذاري کنند و با طرح نيازها و چالش ها مشکلات را از ميان بردارند که در اين صورت شاهد اتفاق بسيار خوب و ارزشمندي خواهيم بود. نبايد هرکسي خودش به صورت جزيره‌اي دوباره به سمت ايجاد شرکت‌هاي دانش بنيان برود. وقتي در هر دوره‌اي سياست جديدي در قالب شعار سال مطرح مي‌شود همه به اين سمت مي‌روند که آن مقوله را خودشان ايجاد کنند و توجهي به داشته‌ها ندارند.  در اين شرايط مي توان سهم اقتصاد دانش بنيان را در توليد ناخالص داخلي کشور افزايش داد 

بهبود فضاي کسب و کار

رئيس کميسيون کسب‌وکارهاي دانش بنيان اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اهميت صادرات محصولات دانش بنيان گفت: شرکت‌هايي داريم که امکان صادرات دارند و محصولات باکيفيتي هم توليد مي‌کنند اما شايد تجربه صادرات را نداشته باشند و نتوانند موفق عمل کنند. البته حمايت هايي در اين زمينه وجود دارد و صادرکنندگان بزرگ و افرادي که متخصص امر هستند و امکانات دارند مي توانند به دانش بنيان ها براي صادرات کمک کنند. 

کلاهي با تاکيد بر لزوم بهبود فضاي کسب و کار در کشور اظهار کرد: وضعيت فضاي کسب و کار اصلا مناسب نيست و رتبه خوبي در اين بخش نداريم. موانع و مشکلات مختلف،  بخشنامه ها و مقرراتي که به درستي تنظيم نمي‌شود و بازاري که رقابتي نيست و انحصار مشکلات بسياري از کسب و کارهاست که بايد تدبيري براي آن انديشيد و در اولويت قرار گيرد. 

وي با بيان اينکه دوراه در اين زمينه وجود دارد؛ افزود: دولت بايد اگر امکانات و عزم و اراده جدي دارد تمرکز خود را براي بهبود فضاي کسب و کار بگذارد تا در سال جاري شاهد رشد و شکوفايي بيشتر در حوزه کسب و کارها به خصوص دانش بنيان ها باشيم يا اينکه براي دانش بنيان ها چراغ سبزي تعريف کند تا در محيط هاي مختلفي که قرار مي‌گيرند حداقل راحت‌تر بتوانند وارد شوند و مشکلات خود را در ارتباط با سازمان هاي ديگر مانند سازمان بيمه و ماليات و .... حل کنند. 

اشتغال‌آفريني 

رئيس کميسيون کسب‌وکارهاي دانش بنيان اتاق بازرگاني ايران گفت: بيش از ۶ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنيان داريم که در سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد کرده‌اند و ۳۰۰ هزار ميليارد تومان نيز درآمد داشته‌اند. ضمن اينکه يک ميليارد دلار هم صادرات داشتيم که نشان مي دهد توانايي در اين حوزه بسيار بالاست.  

کلاهي ادامه داد: يعني اگر در اين حوزه فعاليت درستي داشته باشيم و از حمايت‌ها و سياست‌گذاري هاي مناسب برخوردار باشيم، افراد توانمندي وجود دارند که مي‌توانند کسب و کارهايي را ايجاد کنندکه ارزش افزوده بالاتري هم ايجاد کند. بايد بتوانيم دانش بنيان ها را در فضاي کلي اقتصاد بيشتر به بازي بگيريم و سعي کنيم در حوزه صادرات سهمي در زنجيره هاي ارزش جهاني قرار بگيرند.

وي با اشاره به اهميت ارتباطات بين  المللي ،‌تصريح کرد: نبايد فضاي بسته چه در داخل کشور و چه در تعامل با کشورهاي ديگر داشته باشيم. دانش بنيان ها بايد با صنايع و شرکت ها ي ديگر در حوزه هاي مختلف اقتصادي تعامل داشته باشند. 

رئيس کميسيون کسب‌وکارهاي دانش بنيان اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه در حوزه بين المللي نبايد فقط موضوع فروش کالا و خدمات نبايد مد نظر قرار گيرد و يک جانبه به تجارت جهاني نگريست، تاکيد کرد: دنيا هم مثل ما فکر مي‌کند و اينطور نيست که فقط از ما کالا بخرند بنابراين بايد به دنبال شکل دادن ارتباطات و مشارکت هاي بين‌المللي اعم از مشارکت در توليد داشته باشيم. 

به گفته کلاهي، بايد شرکت هاي ما در کشورهاي ديگر خط توليد داشته باشند و همچنين از کشورهاي ديگر سرمايه جذب کنيم و توليد مشترک در ايران داشته باشيم. ضمن اينکه به مقوله برندينگ توجه بيشتري داشته باشيم و با برندهاي معروف دنيا کار کنيم تا در زنجيره ارزش جهاني قرار بگيريم.

وي با تاکيد براينکه همه اينها باعث مي‌شود سهم اقتصاد دانش بنيان از کل GDP بالا برود، افزود: وقتي از حالت ايزوله خارج شويم و بتوانيم اقتصاد دانش بنيان را توسعه دهيم آنوقت مي‌توان به راحتي اقتصاد را از وابستگي به نفت رها کنيم.