رشد ۳۳ درصدي تسهيلات بانکي در ۹ ماهه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1401/01/15

آمارهاي بانک مرکزي از افزايش ۳۰ درصدي مانده سپرده‌ها و ۳۳ درصدي مانده تسهيلات بانکي در ۹ ماهه ۱۴۰۰ است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گزارش وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان آذرماه سال ۱۴۰۰ حاکي از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۵۰۵۴۱.۴ هزار ميليارد ريال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۵۳۳۵.۵ هزار ميليارد ريال (۴۳.۶ درصد) و نسبت به پايان سال قبل معادل ۱۱۷۸۶.۸ هزار ميليارد ريال (۳۰.۴ درصد) افزايش نشان مي‌دهد.

بيش‌ترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۷۰۳۵.۱ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۳۳.۷ هزار ميليارد ريال است. مانده کل تسهيلات بالغ بر ۳۷۱۷۵ هزار ميليارد ريال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۱۱۴۶۵.۷ هزار ميليارد ريال (۴۴.۶ درصد) و نسبت به پايان سال قبل ۹۲۵۲.۴ هزار ميليارد ريال (۳۳.۱ درصد) افزايش داشته است.

بيش‌ترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۲۳۱۶۷.۹ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بوير احمد معادل ۱۲۹.۹ هزار ميليارد ريال است.

شايان ذکر است نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۸۱.۷ درصد است که در پايان اين ماه نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۰.۵ واحد درصد و نسبت به پايان سال قبل ۱.۵ واحد درصد افزايش يافته است. نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۹ درصد و در استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۹.۴ درصد است.

بانک مرکزي تاکيد کرده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.