چرا سرمايه گذاران از حوزه خصوصي سازي فرار مي کنند؟

تاریخ انتشار : 1401/01/24

رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: شيوه‌هاي غلط اجرايي در مسير خصوصي سازي باعث شده بخش خصوصي واقعي اعتماد و اطمينان خود را به اين اتفاقات از دست بدهد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اتاق بازرگاني ايران، غلامحسين شافعي در نشستي در اتاق بازرگاني ايران، اظهار کرد: نگاهي به عملکرد کشور در حوزه خصوصي سازي نشان مي‌دهد که هيچ کس در ايران از اين فرايند راضي نيست. از مسئولان دولتي گرفته تا شرکت‌هايي که در فهرست خصوصي‌سازي قرار گرفته‌اند و همچنين خريداران اين شرکت‌ها، همگي از اين فرايند ناراضي هستند.

رئيس اتاق بازرگاني ايران با بيان اينکه بايد عيب و اشکال اين فرايند به شکل دقيق پيدا شود، بيان کرد: سازمان خصوصي سازي در اين فرايند کاملاً تنها و بي پناه رها شده است. اين در حالي است که توقع وجود داشت که قواي حاکميتي در حد سهم خود از اين سازمان حمايت کنند و هر نهاد بر اساس برنامه ريزي کلان نهايي شده، عمل کند اما ما مي‌بينيم که در عمل هيچ کمکي به بهبود اين فرايند نمي‌شود.

وي با بيان اينکه تا زمان اجرايي نشدن اصلاحات لازم، نمي‌توان در خصوصي سازي به نتيجه مطلوب رسيد، تصريح کرد: ما بايد به اين سوال پاسخ دهيم که چرا هر شرکتي که به بخش دولتي يا خصولتي واگذار شد، بدون مشکل به کار خود ادامه داد اما هر شرکتي که در اختيار بخش خصوصي قرار گرفت، آن قدر با مشکل و ابهام دست و پنجه نرم کرد که عملاً امکان پيگيري اهداف کلان را از دست داد؟

شافعي ادامه داد: يکي از مهم‌ترين موضوعاتي که در اين رابطه به وجود آمده، بي اعتمادي و بي اطميناني بخش خصوصي به فرايند خصوصي سازي در کشور است. ما بايد يک ارزيابي دقيق از اين موضوع داشته باشيم که چه اتفاقي رخ داده که سرمايه گذاران از اين حوزه فرار مي‌کنند؟

وي خاطرنشان کرد: تا زماني که يک اصلاحات دقيق و اصولي در اين فرايند به وجود نيايد ما نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم که نتيجه ملموسي در حوزه خصوصي سازي به وجود آيد. سال‌هاي طولاني است که بحث درباره خصوصي سازي در اقتصاد ايران مطرح است اما آنچه که در عمل رخ داده به هيچ عنوان با اهداف کلان کشور سازگاري ندارد.