رشد ۳۲ درصدي سپرده‌هاي بانکي در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1401/01/28

آمارهاي بانک مرکزي از افزايش ۳۲.۳ درصدي مانده سپرده‌ها و ۳۶.۱ درصدي مانده تسهيلات بانکي در ۱۰ ماهه ۱۴۰۰ است.

براساس گزارش بانک مرکزي از وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان دي ماه سال گذشته، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۵۱۲۷ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان رسيده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۴۱.۸ و ۳۲.۳ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.
 
همچنين، بالاترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۲۷۳۷ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۳ هزار و ۶۹۰ ميليارد تومان است.

علاوه براين، مانده کل تسهيلات در اين زمان ۳۷۹۹ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال گذشته معادل ۴۴.۶ و ۳۶.۱ درصد افزايش داشته است.

طبق اين گزارش،  بيش‌ترين مبلغ تسهيلات نيز مربوط به استان تهران با مانده ۲۳۴۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است.

 

نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۸۲.۲ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پايان سال قبل، به ترتيب ۱.۴ واحد درصد و ۲ واحد درصد افزايش را نشان مي‌دهد که نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۸ درصد و استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۱۱.۶ درصد است.

بانک مرکزي تاکيد کرده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.