ترمز نرخ رشد نقدينگي براي چهارمين ماه متوالي کشيده شد

تاریخ انتشار : 1401/01/30

جديدترين گزارش بانک مرکزي از آمارهاي اقتصادي بهمن ماه ۱۴۰۰ بيانگر تداوم روند کاهشي نرخ رشد نقدينگي براي چهارمين ماه متوالي است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ بررسي آمار منتشر شده پيرامون متغيرهاي پولي در دومين ماه زمستان سال گذشته، نشان مي دهد حجم نقدينگي در پايان يازدهمين ماه سال، به ۴۶۲۴۰.۳ هزار ميليارد ريال رسيده است. اين در حالي است که نرخ رشد حجم نقدينگي در بهمن ماه ۱۴۰۰ در شرايطي به رقم ۳۹.۷ درصد رسيده است که اين نرخ از بالاترين سطح خود در مهرماه يعني ۴۲.۸ درصد، در ماه هاي بعد روند نزولي را به ثبت رسانده است. به گونه اي که در آبان ماه ۴۲ درصد، در آذرماه ۴۱.۴ درصد و در دي ماه سال گذشته نيز به رقم ۳۹.۸ درصد رسيده است. بنابراين روند بيان شده نشان دهنده تداوم روند کاهشي اين نرخ براي چهارمين ماه متوالي است.

 

 

وضعيت نقدينگي بر حسب عوامل موثر بر عرضه

جزئيات منتشر شده نشان مي‌دهد در بهمن ماه سال گذشته، خالص دارايي‌هاي خارجي سيستم بانکي به رقم ۷۱۹۶.۴ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به بهمن سال ۹۹، ۳۳.۳ درصد افزايش داشته است. از سوي ديگر خالص دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي در بهمن ماه سال گذشته با رشد ۲۵.۲ درصدي نسبت به بهمن ماه سال ۹۹، به رقم ۵۰۵۶.۸ هزار ميليارد ريال رسيده است. همچنين خالص دارايي‌هاي خارجي بانک‌ها و موسسات اعتباري به رقم بيش از ۲۱۳۹ هزار ميليارد ريال در بهمن سال قبل  رسيده است که نسبت به بهمن ماه سال ۹۹، بيش از ۵۷ درصد رشد داشته است.

در بخش خالص دارايي داخلي نيز مشاهده مي‌شود که در دومين ماه زمستان سال قبل خالص دارايي داخلي به رقم ۳۹۰۴۳.۹ هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به بهمن ماه سال قبل تر، ۴۱  درصد بيشتر شده است.




وضعيت پايه پولي در بهمن ۱۴۰۰

تغييرات پايه پولي در دومين ماه زمستان ۱۴۰۰ نشان از رشد ۳۳.۲ درصدي پايه پولي نسبت به بهمن سال ۹۹ و رسيدن به رقم ۵۸۰۷.۵ هزار ميليارد ريال دارد. اين در حالي است که رشد اين متغير در تيرماه سال گذشته و در آخرين ماه‌هاي کاري دولت دوازدهم به بالاترين رقم خود يعني ۴۲.۶ درصد نيز رسيده بود که با شروع به کار دولت سيزدهم و با اتخاذ سياست عدم استقراض از بانک مرکزي روند کاهشي را در پيش گرفته است.