تحقق ۷۲ درصدي بودجه عمراني سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار : 1401/01/31

تهران- ايرنا- بررسي ميزان تحقق بودجه ۱۴۰۰ نشان مي‌دهد که سال گذشته در مجموع دولت براي بخش عمراني ۱۶۸.۶ هزار ميليارد تومان هزينه‌کرده که اين مقدار معادل تحقق ۷۲ درصدي کل بودجه عمرانيِ پيش بيني شده است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا بودجه عمراني و ميزان توجه دولت‌ها به اين بخش يکي از معيارهاي ارزيابي عملکرد آنها به شمار مي‌رود. اينکه هر دولتي تا چه حد درآمدهايش را صرف هزينه‌هاي جاري مي‌کند و به چه اندازه در زيرساخت‌هاي مختلف کشور هزينه مي‌کند امري بسيار مهم است.

هر دولتي بايد در کارنامه خود تلاش کند تا سر حد امکان وزن بودجه و اقدامات عمراني را سنگين‌تر کند. البته از آنجايي که بخش زيادي از درآمدها حاصل فروش نفت و فرآورده‌هاي نفتي است با کم و زياد شدن اين درآمدها بودجه عمراني نيز دست‌خوش تغيير مي‌شود.

در سه سال گذشته موضوه کرونا و تحريم‌ها به شدت درآمدهاي نفتي و به طور کلي منابع درآمدي دولت را کاهش داد. اين موضوع تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي يا همان بودجه عمراني را تحت تأثير قرار داد.

دولت گذشته در لايحه بودجه ۱۴۰۰ به ميزان ۱۰۴ هزار ميليارد تومان بودجه عمراني برآورد کرده بود که نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸ درصد افزايش را نشان مي‌دهد؛  به اصطلاح اقتصاديش يعني دولت در لايحه ۱۴۰۰ بودجه بخش عمران را انبساطي بسته بود.

تحقق

 

البته لايحه بودجه در مجلس دچار تغييراتي شد و بودجه عمراني به طرز قابل توجهي افزايش پيدا کرد. در عمل بودجه عمراني در قانون بودجه ۱۴۰۰ به حدود ۱۷۶ هزار ميليارد تومان رسيد.

تحقق

اکنون عملکرد بودجه سال گذشته نشان مي‌دهد که در زمان ابلاغ قانون بودجه بخش تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي باز هم افزايش پيدا کرده و در مجموع به ۲۳۴.۵ هزار ميليادر تومان رسيده است. اين افزايش بابت ابلاغ اعتبار رديف‌هايي است که در طول سال ابلاغ اعتبار از اين رديف‌ها صورت گرفته است.

همچنين، بودجه عمراني ابلاغي متفرقه استاني و ملي ۱۴۷.۳ هزار ميليارد تومان بوده که ۵۹ درصد، معادل ۸۶.۴ هزار ميليارد تومان از آن محقق شده است.

بودجه عمراني استاني ابلاغ شده ۳۰.۹ هزار ميليارد بوده که ۶۲ درصد، معادل ۱۹.۲ هزار ميليارد آن محقق شده است. لازم به توضيح است که ۱۵.۴ هزار ميليادر تومان بودجه عمراني متفرقه استاني نيز محقق شده است. بدين ترتيب در مجموع از ۶۰.۵ هزار ميليارد بودجه عمراني ابلاغ شده براي استان‌ها ۳۴.۶ هزار ميليارد محقق شده است.