معوقات بانکي با اجراي اعتبارسنجي کاهش مي‌يابد

تاریخ انتشار : 1401/02/05

عضو کميسيون صنايع و معادن در مجلس شوراي اسلامي گفت: معوقات بانکي به طور معمول به رقم هاي درشت و افرادي که آن را براي انجام فعاليت هاي خاص دريافت کرده اند، ارتباط پيدا مي کند و از آنجا که اين وام ها رقم پائيني را در برمي گيرد، بنابراين در افزايش معوقات تاثيري نخواهد گذاشت.

علي جدي؛ نماينده مردم شيروان و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي درباره  ويژگي هاي مثبت ارائه تسهيلات براساس اعتبار سنجي به خبرنگار ابيِنا گفت: با توجه به اجراي قانون جديد چک و ساماندهي گردش مالي افراد، به راحتي مي توان کار اعتبار سنجي را به نتيجه رساند و مشکل بسياري از افراد صاحب کسب وکار با گردش مالي بالا و فعال در زمينه کاري خود در کمترين زمان را برطرف ساخت. 

وي در ادامه اضافه کرد: اعتبار سنجي باعث مي شود تا بوروکراسي سنگين در دريافت تهسيلات اعمال نشود و دريافت آن براي مردم آسان و روانتر صورت گيرد. بنابراين با همراهي بانک مردم هم در به‌روز کردن کسب و کار خود تلاش بيشتري خواهند کرد. 

اين عضو کميسيون صنايع درباره تاثير اعتبارسنجي در کسب و کارهاي نوپا و کوچک و افزايش اشتغال نيز اظهار داشت: ارائه تسهيلات براي بسياري از کسب و کارهاي کوچک مانند خوداشتغالي يا مشاغل  زير ۱۵۰ ميليون تومان است  که  انجام اين کار براي گروه فوق روان تراز قبل خواهد شد. بارها شاهد بوده ام پس از معرفي جهت دريافت تسهيلات در سيکل سنگين تري گير مي افتند که يا از ادامه مسير پشيمان مي شوند يا به دليل دارا نبودن شرايط از دريافت آن بازمي مانند. 

نماينده مردم شيروان در ادامه تاکيد کرد: براساس اعتبار سنجي عدالت از اين حيث که کسب تسهيلات براي متقاضيان به طور يکسان مورد ارزيابي قرار مي گيرد، اجرا مي شود. ولي در صورتي که کارمند بودن و داشتن کسر حقوق الزامي شود، مسئله به شکل ديگري خواهد بود زيرا بسياري از کسب و کارهاي خرد توان برآورده کردن چنين شروطي را ندارند.

جدي در اين خصوص يادآور شد: رفتارهاي سليقه اي  شعبه ها هم کاهش پيدا خواهد کرد و نمونه اين کار را در بحث سهام عدالت که حتي با رئيس بانک مرکزي هم در رابطه با آن صحبت شده است، مي توان مشاهده کرد. بسياري از بانک ها تسهيلات دهي ۱۰ ميليون تومان را با وجود انکه بخشنامه شده، نمي پذيرند و فقط بانک ملي به اين امر تمکين کرده است. در حاليکه درخواست براي دريافت وام ۱۰ ميليون توماني از سر نياز است و بايد همکاري بيشتري براي عملياتي شدن آن صورت گيرد. 

وي درباره تاثير اعتبارسنجي برکاهش معوقات بانکي نيز اضافه کرد: معوقات بانکي به طور معمول به رقم هاي درشت و افرادي که آن را براي انجام فعاليت هاي خاص دريافت کرده اند، ارتباط پيدا مي کند و از آنجا که اين وام ها رقم پائيني را در برمي گيرد، بنابراين  در افزايش معوقات تاثيري نخواهد گذاشت و حتي با تشخيص مشتريان خوش حساب مي تواند به کاهش معوقات نيز منجر شود.