تسهيل ورود ارز به کشور در روند بازار موثر است

تاریخ انتشار : 1401/02/07

تهران - ايرنا - کارشناس اقتصادي پيش‌بيني کرد که افزايش قيمت نفت و فرآورده‌هاي نفتي و همچنين رشد قيمت فلزات و تسهيل ورود ارز به کشور سبب خواهد شد که در سال جاري مشکلات تأمين ارز کاهش پيدا کند.

وحيد شقاقي روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، با بيان اينکه وضعيت صادرات غيرنفتي کشور بسيار بهتر شده است، گفت: طي سال جاري با افزايش قيمت نفت و فرآورده‌هاي نفتي و همچنين افزايش قيمت فلزات شاهد افزايش درآمدهاي ارزي کشور بوديم. در صورتي که شاهد صدور بخشنامه‌هايي مربوط به عوارض صادرات نباشيم و در اين شرايط که قيمت نفت و فلزات افزايش پيدا کرده، صادرات را تشويق کنيم، براي سال ۱۴۰۱ نبايد دغدغه‌اي در مسئله درآمدهاي ارزي کشور داشته باشيم.

وي افزود: قيمت نفت سال گذشته تا ۳۵ دلار نيز کاهش يافت اما اين عدد در حال حاضر به ۱۰۰ دلار رسيده است. قيمت فلزات و فرآورده‌هاي نفتي نيز افزايش قيمت قابل توجهي داشته‌اند. اين موارد مي‌تواند تأثير زيادي در افزايش درآمدهاي ارزي داشته باشد.

اين کارشناس اقتصادي تاکيد کرد: به صورت کلي وضعيت منابع ارزي کشور در طي سال جاري به سبب تحولات بين‌المللي بهتر شده و حتي خواهد شد، مگر اينکه خود ما با بخشنامه‌هاي غيرمرتبط موانع صادراتي ايجاد کنيم. در غير اين صورت معتقد هستم که امسال و در مقايسه با سال ۱۴۰۰ نبايد مشکلات چنداني را در خصوص منابع ارزي داشته باشيم.

شقاقي شهري با اشاره به بخشنامه اخير رئيس سازمان مالياتي مبني بر تسهيل ورود ارز به کشور توسط اشخاص بيان کرد: اين بخشنامه از آنجا که مي‌تواند منجر به ورود اسکناس به کشور در شرايط تحريمي شود مي‌تواند به مديريت بازار ارز توسط بانک مرکزي نيز کمک کند.
وي گفت: بخشي از ارز حاصل از صادرات غير رسمي نيز ميتواند به صورت اسکناس از طريق مرزهاي ورودي و گمرکات اجرايي به بازار ارز وارد شده و تسهيل اين روند در روند مديريت بازار ارز موثر است.

​​​​​​​