مهلت يک ماهه بانک‌ها براي پاسخ به درخواست تسهيلات بنگاه‌ها

تاریخ انتشار : 1401/02/07

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزي گفت: از زماني که درخواست تسهيلات يک بنگاه ارائه مي‌شود، حداکثر بايد در يک ماه پاسخ مثبت يا منفي، مستدل، قابل استناد و پيگيري داده شود.

به گزارش ايبِنا، عمراني در ارتباط تلفني با بخش خبري ۲۱ سيما افزود: بانک مرکزي با هدف تأمين مالي بنگاه هاي کوچک و متوسط، بهبود وضعيت اشتغال و رشد اقتصادي کشور و هدايت بهينه منابع مالي موجود نسبت به ابلاغ اين دستورالعمل اقدام کرده است.

وي با بيان اينکه اين دستورالعمل شامل بنگاه‌هاي کوچک و متوسط است، اضافه کرد: بنگاه‌هاي اقتصادي کوچک به بنگاه‌هايي گفته مي‌شود که تعداد کارکنانش در يک سال گذشته کمتر از ۵۰ نفر باشند و بنگاه‌هاي اقتصادي متوسط هم به بنگاه‌هايي گفته مي‌شود که تعداد کارکنانش در يک سال گذشته بين ۵۰ تا ۱۰۰ نفر باشند.

عمراني افزود: بر اساس اين دستورالعمل بنگاه‌هايي مشمول تسهيلات هستند که صاحبان آن‌ها بدهي غيرجاري و يا چک برگشتي نداشته باشند.

وي تاکيد کرد: بر اساس قانون مؤخري که در سال ۱۳۹۷ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، اعطاي هر گونه تسهيلات بانکي و ايجاد تعهدات براي بنگاه‌هايي که داراي چک برگشتي باشند ممنوع است ولي در تبصره ذيل ماده ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک اشاره شده است که با شرايطي و به تشخيص و تصويب شوراي تأمين هر استان مي‌توان اين ممنوعيت و محدوديت را از بنگاه‌هاي داراي شرايط برداشت.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزي با اشاره به اينکه اين دستورالعمل در سال‌هاي گذشته هم اجرا شده است، گفت: شبکه بانکي و بنگاه‌هاي اقتصادي ما با آن آشنا هستند.

عمراني افزود: براي دريافت اين تسهيلات دو روش وجود دارد، يکي مراجعه مستقيم بنگاه‌هاي اقتصادي به بانک هاست و ديگر از طريق کارگروه‌هاي استاني ذيل ستاد تسهيل موانع توليد.

وي ادامه داد: براي هر دو روش پيش‌بيني کرديم بانک‌ها و يا مؤسسات اعتباري بايد تا يک ماه به درخواست ها پاسخ دهند اگر چنانچه امکان پرداخت تسهيلات باشد بايد تا يک ماه انجام شود اگر هم به هر دليلي امکان پرداخت تسهيلات نباشد بايد به هيأت خبرگان آن استان اعلام نظر کنند.

عمراني تأييد کرد: از زماني که درخواست يک بنگاه ارائه مي شود حداکثر بايد در يک ماه پاسخ مثبت يا منفي، مستدل، قابل استناد و پيگيري داده شود.