اعتبارسنجي منجر به اصلاح رفتار اقتصادي مي‌شود

تاریخ انتشار : 1401/02/10

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: اجراي اعتبارسنجي مي‌تواند يک اصلاح رفتاري اقتصادي را در جامعه کليد بزند و آن را به سرانجام برساند.

لطف الله سياهکلي، عضو کميسيون صنايع و معادن و نماينده مردم قزوين و در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره ويژگي‌هاي مثبت ارائه تسهيلات براساس اعتبارسنجي گفت: اعتبارسنجي در دنيا مرسوم است و حرکت بسيار خوب و ارزشمندي به حساب مي‌آيد زيرا با استفاده از شيوه مورد بحث جاي اخذ وثيقه و به ميان آمدن پاي ضامن، شخصيت و اعتباري که در طول سال‌ها به دست آمده، مورد توجه قرار مي‌گيرد. 

وي در ادامه اضافه کرد: برخي از کشورهاي اروپايي به خصوص آلمان براساس اعتبار فرد امتيازات بانکي ارائه مي‌کنند. اعضاي چنين جوامعي طبق فعاليت‌هاي مثبت و منفي اجتماعي و اقتصادي امتياز مي‌گيرند و اين امتياز براي آنان پشتوانه‌اي جهت چنين روزي به حساب مي‌آيد. زيرا مردم اين کشورها مراقب امتيازات خود هستند، بنابراين رويه فوق در شيوه زندگي اجتماعي از جهت کنترل ناملايمات هم تاثيرگذار خواهد بود. 

اين عضو کمسيون صنايع و معادن درباره تاثير اعتبارسنجي در کسب و کارهاي نوپا و کوچک و افزايش اشتغال تاکيد کرد: يک مدل ارائه تسهيلات طبق اعتبارسنجي آن است که براساس کسب و کار متقاضي اعتبار او سنجيده مي‌شود که گرچه اشاره ابتدايي جايگاه بالاتري دارد، اما اين هم قابل توجه است زيرا در بهره‌مندي افراد در مسائلي که براي خود رقم زده‌اند، تاثير دارد و ديگر نيازمند آن نخواهند بود که فردي براي ضمانت به بانک معرفي کنند. اساس شرط معرفي ضامن و ارائه چک و ... بر شخصيت افراد تاثير منفي دارد زيرا تلويحا عنوان مي‌شود متقاضي فاقد پشتوانه است و نيازمند يک کارمند دولت همراه با چک و ... است.   

سياهکلي در اين خصوص يادآور شد: دنيا از اين موارد عبور پيدا کرده و ماهم بايد آن را الگو قرار دهيم. تمام اين مطالب بدين معناست که چنين کارهايي نه تنها براي فرد بلکه براي جامعه هم مفيد خواهد بود و اثرات مثبتي به همراه دارد. مجلس از اين حرکت بانک مرکزي حتما حمايت و دفاع خواهد کرد.

وي درباره روش‌هاي اعتبارسنجي اضافه کرد: شاخص‌هاي اين شيوه در ابتدا بايد احصا شود و پس از آن به مردم توسط رسانه‌ها اطلاعات صحيح و درست انتقال يابد تا بدانند فعاليت‌هاي اقتصادي آنها از فلان تاريخ در دريافت تسهيلات تاثير دارد تا براساس همين امتيازات تقاضاي تسهيلات کنند، در اين شرايط افراد ديگر طلبکار کسي نخواهند بود.

نماينده مردم قزوين در مجلس گفت: اجراي اعتبارسنجي مي‌تواند يک اصلاح رفتاري اقتصادي را در جامعه کليد بزند و آن را به سرانجام برساند. کشورهايي که اين روش را مورد توجه قرار دادند به اين شکل بوده که افراد در بانک‌ها داراي يک بانک اعتباري هستند که فرد متقاضي براي اين نهاد مالي کاملا شناخته شده است و براساس امتيازي که به دست آورده از تسهيلات و امکانات بانکي بهره مي‌برد.