طراحي سازوکار جديد بانکي براي احياي بنگاه‌هاي توليدي

تاریخ انتشار : 1401/02/10

دادستان کل کشور گفت: بانک‌ها بايد ساز و کاري طراحي کنند که بشود از بنگاه‌هاي توليدي تعطيل و نيمه تعطيل حمايت کرده و در زمان سودده شدن واحد از آن نفع ببرند.

به گزارش ايبنا، دادستان کل کشور در نشست دو ساعته با اعضاي شوراي هماهنگي بانک‌ها، با بيان اين که بانک‌ها نقشي تعيين کننده در رشد و توسعه اقتصاد کشور دارند و بايد در جهت تحقق شعار سال نقش خود را ايفا کنند، گفت: معتقديم بايد مسائل و مشکلات بانک‌ها شنيده شود تا آن‌ها هم بتوانند به درستي به وظايف بانکداري خود عمل کنند.

حجت الاسلام و المسلمين محمد جعفر منتظري اظهار کرد: بانک‌ها بايد يکي از بازيگران اصلي در حمايت از توليد باشند و در احياي کارخانجات تعطيل و نيمه تعطيل سهيم باشند. البته اين بدان معنا نيست که بانک‌ها متضرر شوند و بر آن‌ها تکاليف غيرقابل انجام بار شود.

دادستان کل کشور افزود: در حال حاضر يکي از مواردي که جزو اولويت‌هاي دستگاه قضايي است حمايت از توليدکنندگان و فعالان اقتصادي است. اگرچه ما از فعالان اقتصادي که در مواجه با بانک‌ها دچار گرفتاري شده اند حمايت مي‌کنيم، اما بايد عنوان داشت اين حمايت به هيچ وجه شامل افرادي که تسهيلاتي گرفته و در جاي ديگر هزينه کرده‌اند نخواهد شد و با قاطعيت با اين قبيل افراد برخورد خواهيم کرد. بانک‌ها هم بايد اين افراد سودجو را به دستگاه قضايي معرفي کنند تا با آن‌ها برخورد شود.

حجت الاسلام و المسلمين منتظري در ادامه با اشاره به عملکرد برخي بانک‌ها که نسبت به اخذ سود مرکب اقدام مي‌کنند، گفت: متاسفانه گزارش‌هايي که در اين رابطه به دست ما مي‌رسد، صحت دارد و برخي شعب دست به اين فعل حرام مي‌زنند که بايد جلوي اين کار گرفته شود.

وي خاطرنشان کرد: موضوع ديگر اين است که نظارت در سيستم بانکي کشور بايد تقويت شود. نظام بانکي اگر مي‌خواهد به درستي کار کند بايد نظارت دقيقي بر زيرمجموعه خود داشته باشد. لازم است درگاهي براي اعتراضات و شکايات مردمي وجود داشته و اگر وجود دارد اطلاع رساني بيشتري براي آن صورت پذيرد.

دادستان کل کشور ادامه داد: حتما بانک‌ها به دنبال يک رويه واحد باشند تا از آن طريق بتوانند از صنايع و واحدهاي توليدي حمايت کنند. بانک‌ها بايد ساز و کاري طراحي کنند که بشود از بنگاه‌هاي توليدي تعطيل و نيمه تعطيل حمايت کرده و در زمان سود ده شدن واحد از آن نفع ببرند.

حجت الاسلام و المسلمين منتظري به موضوع اصلاح نظام بانکي نيز اشاره کرد و گفت: اصلاح نظام بانکي يکي از تاکيدات مقام معظم رهبري و نيازهاي روز جامعه است. براي اصلاح نظام بانکي جلسات مستمر داشته و پيشنهادها و برنامه‌هاي خود را مطرح و پيگيري کنيد. در هرجايي هم که لازم بود به ما اعلام کنيد تا در کنارتان بوده و مسائل‌تان را منتقل کنيم.

وي افزود: بسياري از مباحث و مطالب شما مديران عامل بانک‌ها به ما در دادستاني کل منتقل نشده است که اگر شده بود حتما آن‌ها را پيگيري مي‌کرديم؛ لذا مسائل و مشکلات خود را از طريق معاون اقتصادي به ما اعلام کنيد تا در دستور کار قرار گيرد.

گفتني است در راستاي تحقق شعار سال و حمايت از توليد و اشتغال، دادستان کل کشور ميزبان اعضاي شوراي هماهنگي بانک‌ها بود و در جريان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفت. در اين نشست اعضاي شوراي هماهنگي بانک‌ها به تشريح ساختار اين شورا پرداخته و مسائل و مشکلات خود را با دادستان کل کشور درميان گذاشتند.

محمد رضا فرزين که به عنوان رييس شوراي هماهنگي بانک هاي دولتي در اين نشست  سخن مي گفت نيز ضمن اشاره به جايگاه و نقش بانک ها در نظام اقتصادي کشورگفت: بانک ها مي توانند نقش ويژه اي در حمايت از اقتصاد ملي و تحقق شعار سال داشته باشند.

وي در اين جلسه با ارائه گزارشي از عملکرد و مشکلات بانک‌ها، بر آمادگي نظام بانکي براي حمايت از توليد و اشتغال در کشور تاکيد کرد.