ايران با وجود تحريم‌ها بيستمين اقتصاد بزرگ دنيا شد

تاریخ انتشار : 1401/02/18

تهران - ايرنا- ايران در جديدترين رده‌بندي بزرگترين اقتصادهاي جهان بر اساس آمار صندوق بين‌المللي پول در جايگاه بيستم و بالاتر از کشورهايي مثل لهستان، مصر، هلند، آرژانتين، سوئيس، بلژيک و اتريش قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، صندوق بين‌المللي پول با انتشار آمار توليد ناخالص داخلي ۱۹۳ کشور جهان بر اساس شاخص قدرت خريد در سال ۲۰۲۱ از رتبه ۲۰ ايران در ميان بزرگترين اقتصادهاي جهان با وجود تحريم‌ها خبر داد.

بر اساس برآورد اين نهاد بين‌المللي ارزش توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس شاخص قدرت خريد در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴۳۶ ميليارد دلار بوده است که بدين ترتيب ايران در رده‌بندي جهاني از اين نظر در جايگاه ۲۰ قرار گرفته است.

اقتصاد ايران با وجود اين که طي چند سال گذشته تحت شديدترين تحريم‌ها قرار داشته است از ۱۷۳ کشور جهان در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌تر بوده است.

استراليا با توليد ناخالص داخلي ۱۴۵۰ ميليارد دلاري، يک پله بالاتر از ايران و در رتبه ۱۹ قرار گرفته است. لهستان با توليد ناخالص داخلي ۱۴۲۹ ميليارد دلاري يک پله پايين‌تر از ايران در رتبه ۲۱ قرار گرفته است.

بر اين اساس، کشورهايي مثل مصر، تايلند، پاکستان، هلند، آرژانتين، آفريقاي جنوبي، امارات، سوئيس، بلژيک، سوئد، اتريش، نروژ، پرتغال، يونان، فنلاند، عمان و کويت اقتصادهاي کوچکتري از ايران در سال ۲۰۲۱ داشته‌اند.

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرده است توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس شاخص قدرت خريد در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۳۷ ميليارد دلار افزايش يابد و به ۱۵۷۳ ميليارد دلار برسد.

بر اساس اين گزارش چين از نظر شاخص قدرت خريد بزرگترين اقتصاد جهان به حساب مي‌آيد و آمريکا از اين نظر در رتبه دوم قرار گرفته است. توليد ناخالص داخلي چين در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۷۲۰۶ ميليارد دلار برآورد شده است که بسيار بيشتر از توليد ناخالص داخلي ۲۲۹۹۷ ميليارد دلاري آمريکا در اين سال بوده است.

هند با توليد ناخالص داخلي ۱۰۲۱۸ ميليارد دلاري در رتبه سوم، ژاپن با ۵۶۱۵ ميليارد دلار در رتبه چهارم و آلمان با ۴۸۵۶ ميليارد دلار در رتبه پنجم از اين نظر قرار گرفته‌اند.

کشورهايي که در رتبه‌هاي ششم تا ۱۹ قرار گرفته‌اند به ترتيب عبارتند از: روسيه، اندونزي، برزيل، انگليس، فرانسه، ترکيه، ايتاليا، مکزيک، کره جنوبي، کانادا، اسپانيا، عربستان، تايوان، و استراليا.

 

  •