ارائه سرويس اعتبارسنجي به کسب‌­وکارهاي غيربانکي ادامه مي‌يابد

تاریخ انتشار : 1401/02/28

مديرعامل شرکت مشاوره رتبه­ بندي اعتباري ايران با اشاره به اينکه ارزش پيشنهادي (value proposition) صنعت اعتبارسنجي، ايجاد آگاهي و اعتماد است، گفت: ماهيت اعتماد و نقش اين صنعت به عنوان اعتمادساز در حوزه اعتباري، بر کسي پوشيده نبوده است.

به گزارش ايبِنا؛ شرکت مشاوره رتبه ­بندي اعتباري ايران اخيراً با استناد به بخشنامه ابلاغي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به همکاري با نمايندگان فروش خود پايان داده است. با توجه به اينکه کسب­وکارهاي مختلفي از طريق نمايندگان فروش، سرويس اعتبارسنجي اين شرکت را دريافت مي­کرده­اند، براي بررسي علت اين موضوع و نحوه دريافت سرويس اعتبارسنجي در شرايط جديد توسط کسب­وکارهاي نيازمند اين سرويس به سراغ دکتر ابوالفضل جعفري، مديرعامل اين شرکت رفتيم.

مديرعامل شرکت مشاوره رتبه­ بندي اعتباري ايران در گفتگو با ايبِنا با بيان اينکه بررسي بوم کسب‌وکار صنعت اعتبارسنجي نشان مي‌دهد بخش مهمي از اقدامات و منابع مورد نياز جهت خلق و ارائه ارزش پيشنهادي مرتبط، پرداختن به حوزه‌هاي تأمين اطلاعات، مدل‌سازي و زيرساخت‌هاي فني است، گفت در قسمت مربوط به کانال فروش نيز بهره‌مندي از شبکه مناسب و کارآمد از اهميت بالايي برخوردار است. از اين روي و با توجه به عدم وجود تجربه قبلي در کشور، لازم بود شرکت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران با تمرکز ويژه بر بخش‌هاي تأمين اطلاعات و مدل‌سازي، نسبت به توسعه آنها اقدام نمايد. بخش فروش نيز نه به­عنوان اولويت اصلي بلکه با اولويتي پايين‌تر مورد اهتمام قرار گرفت. وي ادامه داد اگر بخش‌بندي مشتريان بانکي و غيربانکي را براي شرکت ترسيم نماييم، فروش و ارائه خدمت به حوزه بانکي به صورت مشخص و کامل توسط خود شرکت مديريت و پيگيري شده و در بخش غيربانکي شاهد برون‌سپاري و جذب و همکاري با نمايندگان فروش بوده‌ايم.

جعفري افزود رشد و توسعه شرکت در حوزه‌هاي تأمين اطلاعات و مدل‌سازي، ظهور و فراگيري کسب‌وکارهاي مالي مبتني بر فناوري در کنار برخي تخلفات و مشکلاتي که به واسطه عدم نظارت و مديريت کافي در شبکه فروش ايجاد شده بود، ضرورت نياز به ايجاد واحد توسعه کسب‌وکار را بيش از گذشته نمايان ساخته و بر همين اساس در سال 1400، واحد توسعه کسب‌وکار شرکت مشاوره رتبه‌بندي اعتباري ايران، با مأموريت‌هاي مشخص در حوزه توسعه بازار و تأمين‌کنندگان اطلاعات ايجاد گرديد. تمرکز بر تنوع‌بخشي به اطلاعات با جذب تأمين‌کنندگان جديد اطلاعات غيربانکي، همانند سازمان‌هاي دولتي، شهرداري‌ها و به خصوص شرکت‌هاي حوزه فين‌تک، از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در اين بخش بوده است.

مديرعامل شرکت مشاوره رتبه­ بندي اعتباري ايران با اشاره به اينکه ارزش پيشنهادي (value proposition) صنعت اعتبارسنجي، ايجاد آگاهي و اعتماد است، گفت ماهيت اعتماد و نقش اين صنعت به عنوان اعتمادساز در حوزه اعتباري، بر کسي پوشيده نبوده و بانک مرکزي نيز بر همين اساس و بنا به وظيفه ذاتي خود اقدامات نظارتي و حمايتي را از زمان تأسيس شرکت صورت داده است. به عبارتي برندينگ و معرفي يک نهاد واحد به عنوان متولي صنعت اعتبارسنجي که تحت نظارت اين بانک اقدام به ارائه خدمت به بخش‌هاي بانکي و غيربانکي مي‌نمايد، در راستاي همين موضوع بوده است.

وي افزود موضوع ديگر قابل اشاره، لزوم و اهميت ارائه خدمت به کسب‌وکارهاي متوسط و خرد و به صورت کلي حوزه غيربانکي و مشتريان متعدد بخش خصوصي و دولتي است که در همين راستا کسب­وکارها و نهادهايي مانند تارا، اسنپ‌پي و صندوق کارآفريني اميد در سال گذشته به سبد مشتريان شرکت اضافه شدند و از خدمات اين شرکت در فرآيند کسب‌وکار خود استفاده مي‌نمايند. از اين رو شاهد رويکردي هستيم که در عين ارائه خدمت به هر دو بخش بانکي و غيربانکي، اهميت شناسايي و معرفي نهاد واحد را به عنوان متولي در دستور کار داشته است.

همچنين در چند ماه اخير، دولت محترم رويکرد حمايتي و توسعه­ اي در خصوص اعتبارسنجي داشته و بخشنامه ­هاي مهمي در ارتباط با اعطاي تسهيلات بر مبناي اعتبارسنجي توسط وزارت محترم امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به بانک­ها ابلاغ شده است. در نتيجه اين موضوع ضرورت توجه به دو محور ياد شده يعني شناسايي نهاد متولي حوزه اعتبارسنجي و توجه به مشتريان غيربانکي به عنوان کانون‌هاي غيربانکي شناسايي و انعکاس رفتار اعتباري اشخاص را بيش از پيش آشکار مي‌سازد.

جعفري در پايان تأکيد کرد بخش‌نامه ابلاغي اخير بانک مرکزي به شرکت مشاوره رتبه­ بندي اعتباري ايران مبني بر پايان دادن به همکاري با نمايندگان فروش شرکت به معناي عدم ارائه سرويس به کسب‌وکارهاي مختلف که به هر نحوي به سرويس اعتبارسنجي نياز دارند نبوده بلکه با توجه به توضيحات اشاره شده، در راستاي اصلاح ساختار فروش و در عين حال ارائه خدمات به استفاده‌کنندگان و پاسخگويي نياز آنها به شکل صحيح بوده است. وي افزود شرکت مشاوره رتبه­بندي اعتباري ايران نيز در همين راستا تمهيدات لازم را انديشيده و کسب­وکارهاي مختلف مي­توانند از طريق انعقاد قرارداد مستقيم با اين شرکت و عضويت در سامانه اعتبارسنجي ايران، بدون هيچ مشکلي سرويس اعتبارسنجي موردنياز خود را دريافت کنند.