۲۰ سال خصوصي سازي نياز به آسيب شناسي دارد

تاریخ انتشار : 1401/03/01

رئيس سازمان خصوصي سازي با بيان اينکه خصوصي سازي طي ۸ مرحله نياز به تحول دارد، گفت: نتايج رويداد خصوصي سازي مي‌تواند چراغ راه آينده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسين قربانزاده در نخستين رويداد بين‌المللي خصوصي سازي در اقتصاد ايران که صبح امروز با سخنراني رئيس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: قصه پر غصه واگذاري دارايي‌هاي دولت و خصوصي سازي روايت‌هاي مختلفي داشته و براي تحول در اين مسير نياز به آسيب شناسي و نگاه جامع به گذشته داريم تا بررسي شود چه آثار مثبت يا آثار زيان باري در نحوه واگذاري‌ها در دو دهه قبل بوده و از الان به بعد چه بايد کرد.

وي ادامه داد: اين رويداد تشخيص آسيب‌ها و کيفيت و نحوه مداخله سياست گذار در اين فرآيند و عملکرد خريداران است که در نشست‌هاي تخصصي با حضور کارشناسان داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.

رئيس سازمان خصوصي سازي با تأکيد بر اينکه اين رويداد يک نمايش نيست، گفت: نحوه واگذاري، فرآيند واگذاري و دلايل توفيق يا عدم توفيق همه شرکت‌هايي که طول ۲۰ سال گذشته واگذار شده‌اند، در اين رويداد بررسي مي‌شود و يک راهنما براي آينده مسير واگذاري دارايي‌هاي دولت خواهد بود.

قربانزاده با بيان اينکه سند تحول دولت که توسط شخص رئيس جمهوري ابلاغ شده، چراغ راه ما براي آغاز اين مسير است، گفت: براي اين رويداد حدود ۴ ماه زحمت کشيده شده است. ما در اين کشور به خيزش خلق ارزش نياز داريم که اگر رخ ندهد، هيچ اتفاق ديگري نمي‌تواند ما را به سطحي از کارآيي برساند که مطمئن باشيم در همه ارکان اقتصاد در مسير درست حرکت مي‌کنيم.

معاون وزير اقتصاد ادامه داد: ۸ مرحله خصوصي سازي شامل «انتخاب بنگاه، آماده سازي، ارزش گذاري، بازاريابي مناسب، نوع واگذاري که تفکيک مالکيت از مديريت مي‌تواند يکي از راهکارهاي آن باشد، انعقاد قرارداد و حذف شروط تحميلي به خريدار، نظارت درست و شايسته و حل و فصل درست اختلافات حقوقي» همگي نياز به تحول دارند.