دلايل تاخير در انتشار آمارهاي بخش پولي و بانکي گزارش گزيده آمارهاي اقتصادي

تاریخ انتشار : 1403/05/17

باتوجه به شبهات فضاي مجازي توضيحاتي در خصوص تاخير در بروزرساني آمارهاي تفصيلي پولي ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار ايبنا، بروز تاخير در بروزرساني آمار‌هاي تفصيلي پولي منتشره توسط اين بانک از اسفند ۱۴۰۲ به اين سو با طرح شبهاتي در فضاي رسانه همراه بوده که در اين زمينه توضيحاتي به شرح زير ارائه مي‌شود:

 

با توجه به الزامات و ملاحظات حسابداري، تنظيم صورت‌هاي مالي بانک‌ها و بانک مرکزي (که مبناي پردازش آمار‌هاي پولي و بانکي به شمار مي‌آيند) در اسفندماه هر سال نسبت به ساير ماه‌هاي سال با تاخير همراه است. اين امر باعث مي‌شود تا همواره انتشار آمار‌هاي پولي پايان سال و به تبع آن انتشار اطلاعات پولي ماه‌هاي ابتدايي سال جديد با تاخير چندماهه همراه باشد.

 

با توجه به تکليف مجمع عمومي سال ۱۴۰۱ بانک مرکزي مبني بر تسعير دارايي‌هاي ارزي (با توجه به کيفيت آنها) و بدهي‌هاي ارزي بانک مرکزي در سال ۱۴۰۲، صورت وضعيت دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک مرکزي در پايان سال مذکور مورد بازنگري و تعديل قرار گرفت که اين امر فرآيند تهيه و انتشار آمار‌هاي پولي و بانکي را نسبت به دوره‌هاي گذشته طولاني‌تر نموده است.

 

به منظور ارتقاي کيفي گزارش‌هاي پولي که عموما مخاطب آن سياستگذاران اقتصادي و تحليلگران اقتصادي مي‌باشند، پياده‌سازي کامل دستورالعمل تهيه آمار‌هاي پولي و مالي صندوق بين‌المللي پول (MFSMCG، ۲۰۱۶)، در دستور کار اين بانک قرار گرفت که بر اين اساس گزارش‌هاي پولي با در نظر گرفتن اصل قلمروي اقتصادي و اقامت تهيه گرديده است. در اين راستا، طبقه‌بندي اجزاي پايه پولي عمدتاً با هدف انطباق بيشتر با استاندارد‌هاي بين‌المللي در زمينه پردازش و انتشار آمار‌هاي پولي مورد بازبيني قرار گرفت که بخشي از تاخير در انتشار گزارش‌هاي پولي نيز به اين موضوع مربوط بوده است. لازم به ذکر است که فراهم‌سازي شرايط مقايسه ارقام، مستلزم اعمال تغييرات مشابه در سال‌هاي قبل (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) بود که همين امر زمينه‌ساز طولاني شدن فرايند پردازش اطلاعات مزبور بود.

 

بااين‌حال، بانک مرکزي در ماه‌هاي گذشته ارقام مهم کل‌هاي پولي نظير نقدينگي و پايه پولي مربوط به مقاطع اسفندماه ۱۴۰۲ و ماه‌هاي سال جاري را از طريق سايت بانک مرکزي (بخش خبرها) اطلاع رساني نموده است و انتظار ميرود که با نهايي شدن فرآيند تهيه آمار‌هاي بخش پولي و بانکي، آمار‌هاي مذکور با جزئيات بيشتري در روز‌هاي آتي منتشر شود.