تاریخ انتشار : 1397/07/23
به گزارش روز يکشنبه ايرنا از بانک مرکزي، در راستاي تکميل خدمات سامانه صدور يکپارچه الکترونيک دسته چک (صياد) و با هدف ايجاد شفافيت در فضاي کسب و کار از طريق ارائه خدمت استعلام مربوط به سوابق چک برگشتي مشتريان، سامانه استعلام پيامکي صياد به عنوان خدمت ارزش افزوده قابل بهرهبرداري است.
هموطنان مي توانند با ارسال شناسه استعلام 16 رقمي مندرج در چک هاي صيادي به سامانه استعلام پيامکي اين بانک با سرشماره 701701 از وضعيت اعتباري صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک هاي برگشتي ثبت شده نزد بانک مرکزي مطلع شوند.
براي اين کار بايد *1*1 و شناسه 16 رقمي استعلام بايد به شماره 701701 ارسال شود؛ در پيامک پاسخ، اطلاع رساني به صورت رتبه بندي شده براساس يکي از رنگ هاي زير اعلام مي شود:
وضعيت سفيد: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتي بوده يا درصورت وجود سابقه، همه موارد رفع سوءاثر شده است.
وضعيت زرد: صادرکننده چک داراي يک فقره چک برگشتي يا حداکثر مبلغ 50 ميليون ريال تعهد برگشتي است.
وضعيت نارنجي: صادرکننده چک داراي 2 تا چهار فقره چک برگشتي يا حداکثر مبلغ 200 ميليون ريال تعهد برگشتي است.
وضعيت قهوه اي: صادرکننده چک داراي پنج تا ده فقره چک برگشتي يا حداکثر مبلغ 500 ميليون ريال تعهد برگشتي است.
وضعيت قرمز: صادرکننده چک داراي بيش از 10 فقره چک برگشتي يا بيش از مبلغ 500 ميليون ريال تعهد برگشتي است.
بانک مرکزي اعلام کرده که هزينه هر استعلام موفق 3500 ريال است و هزينه اخذ شده، ارتباطي با تعداد پيام هاي پاسخ ارسال شده براي درخواست کننده استعلام ندارد ضمن آنکه لازم است متن ارسالي براي اخذ استعلام بدون هيچگونه کاراکتر اضافي همچون خط فاصله و فقط به صورت عددي در قالب اعلام شده براي سامانه ارسال شود.
طبق اعلام بانک مرکزي، اکنون از هر شماره تلفن همراه فقط چهار استعلام در روز قابل دريافت است و اگر درخواست کننده، پيش از تکميل عمليات اقدام به ارسال استعلام هاي متعدد کند، نتيجه ارسال شده مربوط به آخرين شناسه استعلام اخذ ارسال شده خواهد بود.
همچنين درخصوص اشخاص حقوقي فاقد شناسه ملي ثبت شده در پايگاه داده بانک مرکزي، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت. اين موضوع در پيامک پاسخ با عبارت «شناسه ملي ..... قابليت استعلام ندارد» اطلاع رساني مي شود.
درباره برگ چک هاي متعلق به اشخاص حقيقي داراي حساب مشترک، وضعيت اعلام شده مربوط به فرد داراي بالاترين مبلغ و بيشترين تعداد چک برگشتي از بين صاحبان حساب خواهد بود.
در صورتي که به هر دليل اعم از بروزرساني زيرساخت هاي اطلاعاتي تا مدت زمان 15 دقيقه پاسخي از مرکز صياد دريافت نشود نتيجه با پيامک «عدم امکان اخذ استعلام» به کاربر اعلام خواهد شد؛ بديهي است کاربران مي توانند در مقاطع زماني بعدي نسبت به اخذ استعلام اقدام کنند.
همه پيامک هاي اطلاع رساني درخصوص استعلامات ارسال شده فقط با سرشماره 701701 به کاربران اطلاع رساني مي شود. براين اساس ضروري است کاربران در کنترل سرشماره پيامک هاي واصله دقت لازم را داشته باشند.