تاریخ انتشار : 1398/01/07
نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس، با بيان اينکه سرمايههاي سرگردان هر روز به يک سمت ميروند گفت: بايد اين سرمايه ها را به سمت پروژههاي عظيم و فراملي سوق داد.
به گزارش ايبِنا به نقل از خانه ملت، سيدحسن حسيني شاهرودي، با اشاره به تضعيف پول ملي طي يک سال گذشته، گفت: براي تقويت پول ملي بايد رونق اقتصادي ايجاد و توليد داخلي مقرون به صرفه شود، البته گاهي اوقات توليد ملي افزايش داده مي شود اما گاهي با اين افزايش بازار فروش تامين نشده و براي فروش محصولات پيشبيني لازم صورت نميگيرد.
نماينده مردم شاهرود و ميامي در مجلس شوراي اسلامي، افزود: دولت بايد سياستگذاري کلان انجام داده و در شناسايي بازار و ايجاد شرايط لازم براي حضور سرمايه گذاران، صادرکنندگان و فعالان اقتصادي در بازار به ويژه در بازارهاي سرمايه اقدامات لازم را عملياتي کند.
کاهش نقدينگي مي تواند ارزش پول ملي را حفظ کند
وي در ادامه، با بيان اينکه حرکتي که در سفر اخير رييس جمهور به عراق انجام شد از جمله اقداماتي بود که مي توان در شرايط تحريم روي آن حتي در ساير کشورهاي همسايه نيز حساب جدي باز کرد، ادامه داد: از اين ظرفيت عظيم بايد براي صادرات کالاهاي داخلي و واردات نيازهاي اساسي که در شرايط تحريم با مشکل روبه رو شده استفاده کرد، البته رونق توليد داخلي و قابل رقابت کردن آن مي تواند رونق اقتصادي را در برداشته و کاهش نقدينگي در جامعه را رقم بزند.
حسيني شاهرودي با تاکيد بر اينکه کاهش نقدينگي مي تواند از تورم کاسته و ارزش پول ملي را حفظ کند، اظهار داشت: سرمايههاي سرگردان هر روز به يک سمت هجمه ميبرند و بايد آنها را به سمت پروژههاي عظيم و فراملي همانند راه آهن شمال به جنوب، توسعه بنادر جنوب کشور و طرح هاي عظيم نفتي، برقي و آبي يعني طرح هايي زيربنايي سوق داد که با مشارکت و سهيم کردن مردم مي توان نقدينگي را به آن سمت و به سوي طرح هايي که ارزش افزوده بالايي داشته برد و در سرمايهگذاران اعتماد ايجاد کرد.
راه آهن شمال به جنوب ترانزيت بار در کشور را تا ۲۰ برابر افزايش مي دهد
وي با بيان اينکه پروژه هاي عمراني دو نوع هستند، افزود: نخستين پروژه هاي عمراني طرح هايي هستند که توجيه اقتصادي نداشته بلکه تکاليف دولت است، همانند راه و پل هاي روستايي يا بندهاي خاکي که احداث ميشود، اما برخي پروژهها توجيه اقتصادي دارند همانند بندهاي خاکي که مي توانند به سد خاکي تبديل شده و منابع آبي آن در اختيار کشاورزان و صنعتگران قرار گرفته و توجيه اقتصادي دارند.
نايب رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه راه آهن شمال به جنوب مي تواند ترانزيت بار را از کشورهاي آسياي ميانه به جنوب و از جنوب به کشورهاي آسياي ميانه تا ۲۰ برابر يعني از يک ميليون تن به ۲۰ ميليون تن افزايش دهد، تصريح کرد:اين طرح سرمايه گذاري ريالي- ارزي بالايي را نياز دارد که بايد سياست گذاري کرد تا نقدينگي را به اين سمت حرکت داد، چراکه ارزش افزوده بالايي براي کشور در تمام زمينهها از جمله براي سرمايه گذاران به دنبال دارد، اما اراده قوي و انسان هاي جهادي و جسور نياز دارد که اين تصميمات را اتخاذ و اجرايي کنند.