وزير اقتصاد:جهش توليد در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيازمند اجراي طرحهاي تحولي است

تاریخ انتشار : 1403/02/08

مشهد- ايرنا- وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: جهش  توليد در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيازمند اجراي طرحهاي تحولي و برداشتن موانع حقوقي و اجرايي است.

به گزارش روز جمعه روابط عمومي سازمان امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي، سيد احسان خاندوزي شب گذشته در همايش ملي مناطق آزاد تجاري - صنعتي و ويژه اقتصادي در مشهد افزود:ميراث دار تصوير نه چندان واقع‌گرايي از اين مناطق هستيم که زماني در ذهن سياست‌گذاران گذشته ايجاد شده است.

وي اضافه کرد:پيش‌بيني‌هاي بين المللي حکايت از کاهش تورم در سال ۱۴۰۳ دارد و اين موضوع نويد اين را مي‌دهد که اقتصاد کلان ايران از چاله رکود مستمر سال‌هاي پاياني دهه ۹۰ و تورم هاي بالاي ۴۰ درصد در حال گذار است و دوران جديدي در حوزه توليد و رشد اقتصادي ايجاد شده است.

وزير اقتصاد گفت: اين اتفاق در ابتداي ۱۴۰۳ با فرمان جهش توليد، رنگ و بوي ديگري به خود گرفته است و سياستگذار عالي رتبه کشور اين پيام را به مجموعه اقتصادي کشور منتقل کرده است که دلخوش به عبور از رشد اقتصادي صفر و منفي نباشيد.

خاندوزي افزود:نبايد به اين چيزها قناعت کنيم بلکه بايد براي جهش بيشتر در حوزه توليد، خود را آماده کنيم زيرا محقق شدن اين موضوع جديد، نيازمند تدارک و لوازم متفاوتي است.

وي با اشاره به رشد اقتصادي طي چند سال گذشته در کشور ادامه داد: به لحاظ اقتصاد کلان، وقتي آمار رشد اقتصادي چهار درصدي سال ۱۴۰۰ منتشر شد، بسياري آن را صرفا ناشي از وضعيت کرونا و فعاليت‌هاي دولت سيزدهم در ماه‌هاي ابتدايي شروع کار در زمينه واکسيناسيون عمومي و رونق کسب و کار دانستند و اين درحالي بود که در سال ۱۴۰۱ دوباره رشد چهار درصدي اقتصادي تکرار شد.‌

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: همچنين با توجه به اين که رهبر معظم انقلاب، سال ۱۴۰۲ را سال « رشد توليد و مهار تورم» عنوان کردند، بسياري در هر ۲ محور رشد و تورم، گمان مي‌کردند که تکرار مجدد رشد اقتصادي چهار درصدي و کاهش تورم رخ ندهد و آن را دور از دسترس قلمداد مي‌کردند که به همت فعالان اقتصادي کشور، شاهد اين بوديم که نرخ رشد اقتصاد کشور در ۱۴۰۲ بيش از سال‌هاي گذشته بود و تورم نيز نزولي شد.‌