دانش‌بنيان‌ها يکساله ۵۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات گرفتند

تاریخ انتشار : 1397/05/24

طبق آمار منتشره از سوي بانک مرکزي طي يکسال گذشته (خرداد ۹۶ تا خرداد ۹۷) بيش از ۵۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات به شرکت‌هاي دانش‌بنيان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، از چندين سال پيش در ايران با توجه به اهميت فناوري و شرکت‌هاي دانش‌بنيان، قوانين بالادستي خوبي در حوزه ماليات، بيمه، قوانين گمرکي و ... براي حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان و فناور در کشور وضع شد. مسئولين و مقامات بلندپايه کشور نيز در سخنراني‌هاي خود بر اهميت شرکت‌هاي دانش‌بنيان تاکيد کرده‌اند.

بر اساس افق برنامه ۲۰ ساله کشور يعني تا پايان سال ۱۴۰۴، مقرر شده که بيش از ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنيان در کشور فعال شوند؛ با اين حال آمار موجود شرکت‌هاي دانش‌بنيان، نشان‌ از فاصله زياد تا هدفگذاري در اين برنامه دارد.

از آنجايي که شرکت دانش‌بنيان، شرکت يا موسسه خصوصي يا تعاوني است که به‌ منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري ‌سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد کالا و خدمات) در حوزه فناوري‌ هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به‌ ويژه در توليد نرم ‌افزار مربوط تشکيل مي ‌شود که در همين راستا، تامين مالي طرح هاي اين شرکت ها و حمايت مالي از آنها از جمله مباحثي است که بر عهده سيستم بانکي کشور گذاشته شده است.

در همين راستا، بانک مرکزي ميزان کل تسهيلات پرداختي به شرکت هاي دانش بنيان توسط شبکه بانکي کشور از خرداد ۹۶ تا خرداد ۹۷ را اعلام کرد که براساس اين گزارش، طي يکسال گذشته ۵۰۰۸۴.۴ ميلياردريال تسهيلات از سوي کل سيستم بانکي به شرکت هاي دانش بنيان پرداخت شده است.

براين اساس، بيشترين ميزان تسهيلات پرداختي به شرکت هاي دانش بنيان در خردادماه ۹۷ به ميزان ۷۴۳۹ ميليارد ريال و کمترين در شهريور ماه ۹۶ با رقم ۲۲۰۸.۱ ميليارد ريال انجام شده که افزايش ۵۱۳۶.۷ ميليارد ريالي داشته است.

همچنين به ترتيب طبق بررسي تسهيلات پرداختي به اين شرکت ها در ۱۲ ماه گذشته، ميزان پرداختي تسهيلات با نوسان همراه بوده و در دوماه پاياني يعني خرداد و ارديبهشت روند افزايشي داشته است.

  •