تعامل با صندوق بین‌المللی پول برای بازنگری در مقررات پولشویی/ ایران هراسی در بانک‌های خارجی ادامه دارد

تاریخ انتشار : 1394/12/15

مشروح خبر


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حمید تهران‌فر در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با اشاره به اظهارات تخت روانی درباره ایران هراسی اظهار داشت: در حوزه بانکی این پدیده همچنان ادامه دارد و ما در حال رفع آن هستیم.

وی در خصوص مبارزه با پولشویی گفت: برای مبارزه با پولشویی روابط قانونی را در کشور طراحی کرده‌ایم و به نظر می‌رسد منطبق با استاندارد و قوانین بین‌المللی است و از صندوق بین‌المللی پول درخواست کردیم مقررات ما را بازخوانی کرده و نظر خود را اعلام کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول به ما اعلام کرد نظرش را در خصوص قوانین پولشویی در ایران در سال 2018 منتشر خواهد کرد.

تهران‌فر افزود: از صندوق بین‌المللی پول درخواست کردیم نظرش را در این باره اعلام کند تا نگرانی سایر کشورها در این باره از بین برود، کمیته‌های ویژه‌ای در بانک مرکزی و مجلس زیر نظر مدیران ارشد تشکیل شده و در حال بررسی قوانین مبارزه با پولشویی و اصلاح آن هستند.

وی در خصوص CFD (قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم) اظهار داشت: قانون مربوطه در مجلس به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارجاع شد اما برخی نظرات باعث شد این لایحه دوباره به مجلس بازگردد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر بانک‌های ایرانی در فهرست تحریم‌ها بودند اما با اجرای برجام این مشکل برطرف شد و به همین خاطر بانک‌های ایرانی خودشان علاقمند به تطبیق دادن خود با استانداردهای بین‌المللی هستند و ما در بانک مرکزی برای تحقق آن به بانک‌ها کمک می‌کنیم.