همکاري نزديک وزارت اقتصاد و بانک مرکزي در اصلاحات اقتصادي

تاریخ انتشار : 1401/05/31

معاون سياست‌گذاري اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به نقش برجسته رويکرد‌هاي بانک مرکزي در کنترل متغير‌هاي پولي، از همکاري نزديک دو دستگاه در پيشبرد اصلاحات اقتصادي دولت سيزدهم خبر داد.

محمدهادي سبحانيان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا؛ درباره وضعيت و نتايج همکاري‌هاي وزارت اقتصاد و بانک مرکزي در حوزه‌هاي مشترک تأکيد کرد: تجربه گذشته نشان داده است که اگر بين اجزاي اقتصادي دولت‌ها انسجام و هماهنگي وجود نداشته باشد دولت‌ها نمي‌توانند به اهداف اقتصادي خود دست پيدا کنند. به‌تبع، دو مورد از اجزاي مهم ستاد اقتصادي دولت، وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي هستند که طي يک سال گذشته در موضوعات مختلف همکاري خوبي را با هم ديگر انجام داده‌اند.


وي افزود: يکي از مهم‌ترين مصاديق اين همکاري در تدوين بسته کنترل تورم است که بحمدالله با اهتمام و تلاشي که همکاران ما در بانک مرکزي دارند، رويکرد‌هايي را در پيش گرفته‌اند که در نتيجه آن شاهد هستيم طي چند ماه گذشته خلق نقدينگي و استفاده از پايه پولي در کشور کنترل شده است و اميدوار هستيم که با اصلاح رويه‌هاي نادرستي که در گذشته وجود داشته بتوانيم بيش‌ازپيش شاهد کنترل تورم در کشور باشيم.


معاون وزير اقتصاد گفت: يکي ديگر از محور‌هايي که همکاري نزديکي بين وزارت اقتصاد و بانک مرکزي اتفاق افتاده، موضوع ساماندهي پوز‌هاي بانکي است. بخش قابل‌توجهي از اين پوز‌ها اتصالي به پرونده‌هاي مالياتي نداشتند و منشأ بسياري از تخلفات بودند که در يک همکاري نزديک، اين ساماندهي اتفاق افتاد.


سبحانيان ادامه داد: موضوع بعدي بحث تفکيک حساب‌هاي شخصي از تجاري است و ساير موارد مانند تدوين لايحه ساماندهي استخراج و مبادله رمزارز‌ها نيز يک هماهنگي و ارتباط نزديکي بين اين دو دستگاه را طلب مي‌کرد که بحمدالله تا به امروز توانسته‌ايم اين همکاري را به‌صورت نزديک دنبال کنيم.