XBRL عامل جذب سرمايه

تاریخ انتشار : 1401/07/18

کارشناس بازار سرمايه گفت: شفافيت صورت‌هاي مالي، يکي از عوامل جذب سرمايه است و اگر شرکت‌هاي ايراني صورت‌هاي مالي خود را بر اساس استاندارد بين المللي گزارش دهند، يک اتفاق مثبت در جذب سرمايه خواهد بود.

احسان راکعي، کارشناس پولي و بانکي در گفتگو با ايبنا اظهار داشت: زبان XBRL يک زبان گزارشگري مالي است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۰ درتعدادي از شرکت‌ها مانند انجمن حسابداران آمريکا، مرسوم شد که گزارش‌هاي خود را بر اين اساس تحويل دهند. وجه نقد، دارايي‌ها و حقوق صاحبان سهام نيز طبق XML کدگذاري شده است.

 

وي افزود: نزديک به يکصد شرکت در دنيا بر اين اساس گزارش‌هاي خود را بسيار شفاف‌تر از گذشته ارايه مي‌کنند و در ايران خلا اين موضوع وجود دارد، به طوري که شرکت‌هاي بورسي که در کدال وجود دارند و بانک‌ها بايد از اين زبان گزارش‌نويسي استفاده کنند.


اين کارشناس پولي و بانکي ابراز داشت: در حال حاضر تمام بانک‌ها صورت‌هاي مالي خود را پي دي اف مي‌دهند و در قالب اکسل هم گزارش مي‌کنند که در برگيرنده تمام صورت‌هاي مالي نيست، در حالي که هنگام بررسي جزييات به صورت‌هاي مالي هم نياز است. حال اگر بانک‌ها در کشور در گزارش خود از XBRL استفاده کنند، به طور متحد الشکل از يک فرمت پيروي خواهند کرد.


راکعي ادامه داد: استفاده بانک‌ها از XBRL در گزارشات صورت‌هاي مالي برون سپاري و افزايش دقت را به دنبال خواهد داشت.


وي افزود: شفافيت صورت‌هاي مالي، يکي از عوامل جذب سرمايه است، حتي اگر شرکت‌هاي خارجي در صدد سرمايه گذاري در کشور باشند، يکي از موارد شفافيت است. اگر شرکت‌هاي ايراني صورت‌هاي مالي خود را بر اساس استاندارد بين المللي گزارش دهند، يک اتفاق مثبت است.


اين کارشناس بازار سرمايه گفت: متولي اعطاي استاندارد حسابرسي در ايران سازمان حسابرسي است و به طور قطع آغاز اين کار XBRL مي‌تواند از سوي سازمان حسابرسي باشد تا شرکت‌ها را به استفاده از اين استاندارد ملزم کند.


اين تحليل گر بازار‌هاي مالي ابراز داشت:، اما خود سازمان حسابرسي به تنهايي براي اين مساله کافي نيست، زيرا بخش عمده‌اي از شرکت‌هاي فعال در بورس از نظر حسابرسي زير نظر سازمان بورس فعاليت مي‌کنند؛ بنابراين سازمان بورس در مرحله دوم مي‌تواند شرکت‌ها را به انجام اين مهم ترغيب سازد.

راکعي در پايان تاکيد کرد: همانطور که شرکت‌ها در کدال ملزم شدند که صورت‌هاي مالي را بر اساس فرمت سازمان بورس منتشر کنند. بانک‌ها نيز جزو شرکت‌هاي بورسي محسوب شده که بخشي از گزارش دهي آن‌ها زير نظر سازمان بورس است. اما به دليل اين که بخشي از دستورالعمل آن‌ها زير نظر بانک مرکزي است، نياز است که بانک مرکزي نيز طبق قانون، بانک‌ها را به استفاده از اين استاندارد ملزم کند.