بلوکه کردن بخشي از تسهيلات و اخذ سپرده به عنوان وثيقه ممنوع است

تاریخ انتشار : 1401/07/19

تهران- ايرنا- بانک مرکزي مجددا با ابلاغ بخشنامه‌اي به بانک‌ها تاکيد کرد که اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثيقه نقدي به هر عنوان، قبل و يا بعد از اعطاي تسهيلات توسط بانک ها و موسسات اعتباري غيربانکي ممنوع است.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، اين بانک در بخشنامه‌اي به شبکه بانکي تصريح کرده است: بر اساس بخشنامه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰؛ اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثيقه نقدي به هر عنوان، قبل و يا بعد از اعطاي تسهيلات توسط بانک‏‏‏‏ ها و موسسات اعتباري غيربانکي ممنوع است.

همچنين، چنانچه بانک ها و موسسات اعتباري غيربانکي در راستاي بخشنامه ۹ تيرماه سال ۱۳۹۹  قبل از اعطاي تسهيلات و منوط به توافق قبلي، اقدام به اخذ وثيقه نقدي در قالب سپرده سرمايه‌گذاري مدت‌دار از تسهيلات‌گيرنده کرده است، پرداخت سود علي‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زماني آن سپرده مشابه سپرده‌هايي که وثيقه تسهيلات نمي‌باشند، الزامي است.  

لازم به ذکر است، گزارشات دريافتي، بررسي‌هاي به عمل آمده و شکايات ثبت شده در بانک مرکزي، حاکي از عدم رعايت بخشنامه‌هاي يادشده و تخلف از سوي برخي از بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي است که درصورت تداوم تخلف مذکور، موضوع مشمول اقدامات نظارتي و طرح در هيئت انتظامي بانک‌ها خواهد شد. از اين‌رو مقتضي است به قيد تسريع اقدامات لازم به منظور رعايت کامل ضوابط يادشده اتخاذ شود و بر حسن اجراي آن نظارت دقيق به عمل آيد.