انتشار اوراق گام از مرز ۳۰هزار ميليارد تومان گذشت

تاریخ انتشار : 1401/08/02

تهران- ايرنا- مجموع اوراق گام صادر شده توسط بانک‌ها از بهمن ۱۳۹۹ تا پايان مهر ۱۴۰۱ برابر با ۳۰.۲ هزار ميليارد تومان مي‌باشد که بيش از ۲۱.۴ هزار ميليارد تومان آن مربوط به عملکرد ماه‌هاي اخير است. 

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، با توجه به اصلاح دستورالعمل گام و مشوق‌هاي در نظر گرفته شده براي استفاده از اين ابزار، عملکرد صدور اوراق گام طي ماه‌هاي اخير با افزايش قابل توجه مواجه شده و روند استفاده از اين ابزار صعودي است. 

در سال نخست استفاده از اين ابزار، صرفاً برخي صنايع مانند خودرو، قطعه‌سازي و لوازم خانگي از اين ابزار استفاده کردند ولي در چهار ماه اخير، طيف بسيار متنوعي از فعاليت‌هاي اقتصادي شامل صنايع خودرو، قطعه‌سازي، لوازم خانگي، صنايع غذايي، کشاورزي، صنايع داروئي، صنايع شيميايي، فلزات اساسي، محصولات فلزي، مصالح ساختماني، صنايع الکتريکي و الکترونيکي از اين ابزار براي تأمين مالي توليد استفاده کرده‌اند. 

همچنين، تعداد صدور اوراق گام توسط بانک‌ها به ۱۱۲ فقره و تعداد بانک‌هاي فعال در صدور اوراق به ۱۰ بانک افزايش يافته است. البته لازم به ذکر است که مجوز صدور اوراق گام به ۲۴ بانک ابلاغ شده و بانک‌هاي داراي مجوز صدور اوراق گام مي‌توانند از طريق سامانه گام و در چارچوب ضوابط ابلاغي بانک مرکزي، اقدام به انتشار اوراق کنند. 

با توجه به مصوبات ستاد اقتصادي دولت، تکليف شده است تا حداقل ۲۰ درصد از کل تسهيلات پرداختي به بخش توليد در سال جاري از طريق تأمين مالي زنجيره‌اي صورت پذيرد. به منظور تحقق هدفگذاري مذکور، به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است که تا پايان سال جاري حداقل به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان از معاملات بورس کالا از طريق ابزارهاي اعتباري مانند اوراق گام تسويه شده و همچنين تأمين مالي سرمايه در گردش زنجيره نفت، گاز، فرآورده‌هاي نفتي، پتروشيمي و صنايع شيميايي و نيز زنجيره صنايع غذايي و کشاورزي حداقل به ميزان ۱۰۰ هزار ميليارد تومان با استفاده از ابزارهاي تأمين مالي زنجيره‌اي از قبيل اوراق گام انجام شود. 

به منظور ترويج روش‌هاي تأمين مالي اعتباري و تشويق بنگاه‌ها به استفاده از اين روش‌ها، ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در جلسه ۱۰ مهرماه مقرر کرده است «شرکت‌هاي دولتي و نيز سازمان امور مالياتي و وزارت صمت ابزارهاي تأمين مالي زنجيره‌اي از قبيل اوراق گواهي اعتبار مولد (گام) و برات الکترونيکي را بپذيرند».

ساير اقدامات انجام شده در زمينه ترويج استفاده از ابزار گام، برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي شبکه بانکي، برگزاري سمينارهاي آموزشي براي فعالان اقتصادي، تدوين محتواي آموزشي و اطلاع‌رساني از طريق پايگاه‌اطلاع‌رساني بانک مرکزي است. 

تمامي بنگاه‌هاي توليدي خريدار نهاده (اعم از کالا و خدمت) مي‌توانند در چارچوب ضوابط از طريق شبکه بانکي اقدام به تأمين مالي با استفاده از اوراق گام نمايند. در اين روش، فروشنده نهاده مي‌تواند اوراق گام را بابت خريد نهاده مورد نياز خود به ساير اشخاص منتقل کرده يا در صورت نياز به نقدينگي، اوراق را در بازار سرمايه به فروش رساند. لازم به تأکيد است که بازپرداخت اوراق گام در سررسيد توسط بانک عامل تضمين شده است.