ايران دارنده همه شاخص‌هاي سرمايه گذاري خارجي است

تاریخ انتشار : 1401/08/22

رئيس اتاق ايران و عراق گفت:کشور‌هايي که بدهي کمتري دارند،براي توسعه تجارت و تعاملات بازرگاني مورد نظر کشور‌هاي ديگر قرار مي‌گيرند.

يحيي آل‌اسحاق؛ رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق در گفت‌وگو با ايبِنا درباره گزارش اخير صندوق بين المللي پول مبني بر ميزان کم بدهي خارجي ايران گفت: پايين بودن بدهي خارجي ايران ازاين جهت حائز اهميت است که اگر بدهي بالايي داشته باشيم قطع به يقين، بهره‌ها، سود‌ها و اعتبارات بين المللي ايران نزد کشور‌هاي مختلفي که با ما رابطه و تعامل اقتصادي دارند خدشه دار مي‌شود به همين دليل کشور‌هايي که بدهي کمتري دارند براي توسعه تجارت و تعاملات بازرگاني مورد نظر کشور‌هاي مختلف قرار مي‌گيرند.

 

وي افزود: تمام کشور‌هاي منطقه و دوردست‌ها به اين نکته واقف هستند تحريم‌ها روي اقتصاد ايران اثر گذاشته است چرا که جنس اقتصاد و موقعيت جغرافيايي ايران پهناور به گونه‌اي است که اين سرزمين و کشور را به عنوان يکي از بهترين کشور‌هاي دنيا براي سرمايه گذاري تبديل کرده است چرا که دارنده همه شاخص‌هاي سرمايه گذاري خارجي است.

 

آل اسحاق توضيح داد: متاسفانه آمريکا با شناخت از ظرفيت‌هاي اقتصاد ايران با تحميل تحريم‌ها امکانات اقتصادي و تجاري ايران را تا حدودي منجمد کرده که البته مقداري از اين انجماد مربوط به خارج از کشور و مقداري هم مربوط به عوامل داخل کشور است.

 

رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق گفت: موضوع مهم اين است که هنوز هم بخش‌هاي مهمي از اقتصاد ايران باز نشده و ظرفيت‌ها و مزيت‌هاي آن شناخته و يا مورد استفاده درست قرار نگرفته است. اگر فعالان اقتصادي گارد خود را در برابر امکانات بالاي اقتصاد ايران باز کنند قطعا شاهد جهش و رشد چشمگير در توسعه تجارت خارجي و رشد اقتصادي و سرمايه‌گذاري در ايران خواهيم بود.

 

وي درباره عدم سياسي کردن فضاي اقتصادي کشور گفت: براي توسعه تجارت خارجي و باز شدن مسير براي سرمايه‌گذاري خارجي در کشور لازم است فضاي اقتصادي کشور زير چتر مسائل سياسي برده نشود، بلکه شاخص‌هاي اقتصادي تقويت شود بنابراين انتظار مي‌رود تصميم گيران و مسئولان، فضاي اقتصادي را از مسائل سياسي دور کنند؛ از انتصاب مديران اقتصادي گرفته تا سياست‌هاي اقتصادي؛ که اگر اين موضوع محقق شود قطعا بسياري از مشکلات رفع مي‌شود و اقتصاد پويايي درپيش روي خواهيم داشت.