کنترل سوداگري و سفته‌بازي نتيجه عرضه اوراق سکه بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/09/16

سفته‌بازي و سوداگري در بازار طلا و سکه منجر به افزايش دلالي و تقاضاي بيشتر و در نهايت گران‌تر شدن سکه و طلا مي‌شود.

مرتضي افقه اقتصاددان و عضو هيئت علمي دانشگاه اهواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايبِنا درخصوص عرضه و انتشار اوراق سکه بانک مرکزي و تاثيرات آتي اين طرح بر بازار و قيمت سکه گفت: طرح و اقدام صورت گرفته از سوي بانک مرکزي در راستاي عرضه سکه به بازار را مي‌توان اقدامي در خور تحسين براي کاهش سوداگري در بازار سکه و طلا ارزيابي کرد.

 

وي در اين باره افزود: قطع به يقين سفته‌بازي و سوداگري در بازار طلا و سکه منجر به افزايش دلالي و تقاضاي بيشتر و در نهايت گران‌تر شدن سکه و طلا مي‌شود به همين خاطر اقدام بانک مرکزي در عرضه اوراق سکه را مي‌توان راهبردي در جهت تعديل تقاضا عنوان کرد.

 

اين استاد اقتصاد معتقد است: به نظر مي‌رسد بانک مرکزي اين طرح را براي سوق دادن نقدينگي خرد مردم به سمت بازار شفاف تصويب و به مرحله اجرا رسانده است. قطع به يقين آثار اين طرح و اينکه تا چه ميزان در کاهش سفته‌بازي و سوداگري نقش مثبتي ايفا مي‌کند به مرور زمان مشخص مي‌شود، ضمن اينکه کاهش سفته‌بازي در بازار سکه نيز وابسته به استقبال مردم از عرضه اوراق سکه بانک مرکزي است.

 

افقه در خصوص اهداف مورد نظر بانک مرکزي از عرضه اوراق سکه توضيح داد و گفت: هدف کلي اين طرح کنترل قيمت ارز و طلا است و بايد ديد مردم به اين طرح تا چه حدي اعتماد مي‌کنند. سياست‌گذاري‌هاي درست منجر به اعتماد مردم مي‌شود، لذا براي عملياتي کردن و موفقيت آميز بودن طرح‌هايي چون عرضه اوراق سکه بايد سياست‌گذاري‌ها درست باشد تا منجر به جلب اعتماد و استقبال مردم در خريد اوراق سکه شود.

 

وي در پايان گفت: با توجه به اينکه اين طرح قيمت طلا و سکه را در محدوده مشخصي تعيين مي‌کند لذا در آينده‌اي نه چندان دور مي‌تواند به کاهش و کنترل سوداگري در بازار سکه و طلا کمک کند.