شوک هاي تورمي در سال آينده تکرار نمي شود

تاریخ انتشار : 1401/09/26

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: انتظارات تورمي مردم در سال آينده کاهشي و روند تورم آرام بوده و شوک‌هاي تورمي تکرار نخواهد شد.  

به گزارش ايرنا علي صالح‌آبادي با حضور در يک برنامه تلويزيوني، آخرين تحولات نقدينگي و پايه پولي و مديريت بازار ارز در دولت سيزدهم را تشريح کرد.
وي درباره تحولات نقدينگي توضيح داد: يکي از اقدامات بانک مرکزي در کاهش نقدينگي حذف تنخواه دولت بود؛ در دولت سيزدهم بايد ۶۰ هزار ميليارد تومان نقدينگي به بازار تزريق مي‌شد اما با هماهنگي دولت اين کار انجام نشد و دولت از منابع خود نزد بانک مرکزي استفاده کرد، در نتيجه رشد نقدينگي در فروردين ماه منفي شد.
رئيس کل بانک مرکزي اظهارداشت: برنامه پولي ماهانه در دولت سيزدهم تدوين شد و مقرر شد تا پايان امسال رشد نقدينگي کمتر از ۳۰ درصد شود؛ هم اکنون پايه پولي ۲۰.۵ درصد و نقدينگي ۲۰.۲ درصد است و تا پايان امسال به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسيد.
وي افزود: روند رشد نقدينگي در دولت سيزدهم روند کاهنده بود و از ۴۲.۸ درصد به ۳۴.۳ درصد در آبان ماه رسيد يعني حدود ۹ درصد کاهش يافته است و سال آينده پيش‌بيني مي‌شود به کمتر از ۲۵ درصد برسد.
علي صالح آبادي گفت: در بحث کنترل پايه پولي، کنترل ترازنامه بانک‌ها اهميت دارد و براي اينکه کنترل کنيم، ضمانت اجرايي گذاشتيم.

وي هشدار داد: چنانچه بانکي از اين مساله تخطي کند سپرده قانوني آن را به ۱۵ درصد افزايش خواهيم داد.
وي افزود: امسال بانکهاي دولتي ۳۵ هزار ميليارد تومان افزايش سرمايه داشتند براي بانک‌هاي ديگر نيز الزاماتي را در نظر گرفته ايم که افزايش سرمايه دهند.
رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: همه بانک‌ها برنامه اصلاحي دارند و اين برنامه ها را براي کنترل نقدينگي و پايه پولي به شدت پيگيري مي کنيم و هر برنامه ساخت ساختار، نيروي خاص خود را دنبال مي‌کند که يکي از آنها فروش اموال مازاد بانکها است.
وي ادامه داد: اموال مازاد بانکها شامل سهام ساختمان و املاکي که در اختيار دارند، مي باشد که اين فرايند از سوي بانک مرکزي به صورت ماهانه رصد و پيگيري مي شود.
دلايل افزايش تورم از نظر صالح آبادي
رئيس کل بانک مرکزي در تشريح تورم کشور و عوامل افزايش آن، گفت: تورم توليدکننده در ابتداي دولت حدود ۸۲.۶ دهم درصد بود و هم اکنون ۳۹.۱ درصد رسيده است همچنين شاخص نقطه به نقطه در ارديبهشت ۱۴۰۰ برابر ۱۰۳ درصد بود و الان به ۳۲.۹ درصد رسيده است.
وي اضافه کرد: نرخ تورم سالانه مصرف‌کننده نيز در ابتداي دولت برابر ۵۹.۳ درصد و الان به ۳۹.۹ درصد رسيد همچنين تورم نقطه به نقطه از ۶۵.۳ درصد به ۴۴.۳ درصد رسيد.
صالح‌آبادي درباره افزايش نرخ تورم در ابتداي سال، گفت: مردمي سازي يارانه ها افزايش حقوق ها در شوراي عالي کار به ۵۷ درصد و تغيير مبناي عوارض گمرکي موجب شد تا تورم در ابتداي امسال رشد يابد اما سال آينده اين افزايش رخ نخواهد داد و نرخ تورم روند کاهشي در پيش خواهد گرفت.
وي تصريح کرد: تورمي که در کشور اتفاق افتاد در واقع تورم انباشته سال هاي گذشته بود و يکبار قيمت‌ها آزاد شد و تغيير کرد اما اين روند در سال آينده اتفاق نمي‌افتد و شوک‌هاي تورمي تکرار نخواهد شد.
رييس کل بانک مرکزي گفت: تورم در واقع تغيير قيمت نسبت به قبل است در گذشته نرخ تورم روال افزايشي داشت و در سه چهار سال گذشته روند رشد نرخ تورم فزاينده بود اما از اين پس فرايند نرمال آن ادامه مي‌يابد.

وي تاکيد کرد: در بحث کنترل نقدينگي بخشي مربوط به انضباط بانک‌ها و دولت است و بايد بودجه‌اي که در مجلس شوراي اسلامي تصويب مي شود متوازن و واقعي باشد و کسري نداشته باشيم همچنين ناترازي بانک ها صفر شود، براي اين موضوع کثرت تک کيفي در قانون بودجه درج شده است که محاسبات دقيق را انجام داديم تا براساس توان بانک ها وام اختصاص دهيم براي اين منظور از مجلس شوراي اسلامي انتظار داريم تسهيلات تکليفي را در چارچوب مبلغ تعيين شده تصويب کند.
فروش ۴۶.۵ ميليارد دلار ارز در بازار
صالح آبادي در بحث کنترل بازار ارز گفت: يکي از بازارهاي مهم، بازار نيمايي است که در آن حجم بالايي از معاملات ارزي انجام مي شود و دولت ارز حاصل از فروش نفت و فراورده ها و ميعانات گازي را در اختيار وارد کننده قرار مي دهد، بنابراين نرخ اين بازار بسيار مهم است.
وي اظهار داشت: حجم معاملات از ابتداي سال تا آبان ماه ۳۲.۱ميليارد دلار بود و اين رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۶ ميليارد دلار بود.
رييس کل بانک مرکزي افزود: در مجموع از ابتداي امسال تاکنون ۴۶.۵ ميليارد دلار ارز در بازار فروخته شده و ارز مورد نياز واردکنندگان تامين شده است.
به گفته صالح آبادي درآمدهاي ارزي امسال ۱۰ ميليارد دلار افزايش داشت.
وي درباره دلايل افزايش نرخ ارز در ماه‌هاي گذشته، گفت: يکي از اين دلايل به تقويت دلار برمي‌گردد زيرا نرخ اين ارز در بازارهاي دنيا رشد يافت و نرخ بهره امريکا و ۹۰ کشور ديگر به دلايل جنگ اوکراين و روسيه صعودي شد.
رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: حوادث اخير در کشور، پديده قاچاق و نوسانات فصلي همچون تعطيلات کريسمس نيز براين موضوع تاثير داشتند.
وي در توضيح نرخ ارز در بازار غيررسمي، گفت: معتقديم که قيمت‌ها در بازار غيررسمي واقعي نيست و افزايش بها در آن به دليل هيجاناتي است که به وجود مي آيد بانک مرکزي به عنوان بازارساز و سياستگذار در نظر دارد که نرخ ارزها متعادل شود و ثبات قيمت‌ها را در بازار شاهد باشيم.
صالح‌آبادي درباره اقدامات بانک مرکزي براي کنترل بازار ارز، گفت: نخستين برنامه و اقدام ما اين است که نقشه ارزي و تجاري با هم منطبق شود و براي اين منظور کميته مشترکي بين بانک مرکزي و وزارتخانه هاب نفت و صمت ايجاد شده است و اين برنامه به صورت جدي از روز شنبه پيگيري مي‌شود تا ارز هاي پرطرفدار بيشتر عرضه شود.
وي افزود: در اقدامي ديگر، تلاش کرديم تخصيص ارز به کالاهاي اساسي و اصلي روز را به ۴۸ ساعت کاهش دهيم همچنين در بحث ساير کالاها نيز تخصيص ارز از ۳۰ روز به ۲۰ روز رسيده است.
رئيس کل بانک مرکزي اضافه کرد: همچنين تلاش کرديم تا صادرکنندگان و توليدکنندگان را در بازارهاي نيما به همديگر وصل کنيم تا وارد کننده بتواند ارز مورد نياز خود را پس از عرضه ارز توسط صادرکننده تامين کند.
صالح‌آبادي بيان کرد: درآمدهاي ارزي دولت سيزدهم افزايش يافته است و توانستيم منابع غير قابل استفاده را که شامل ۱.۷ميليارد دلار بود به مرحله وصول برسانيم.
وي با اشاره به اتفاقات اخير در بحث ارتباط با چين نيز گفت: روابط ايران و چين راهبردي است همچنين در رفت‌وآمد هاي اخير که انجام شد برنامه ها و توافقات خوبي در حوزه بانکي با اين کشور امضا شد.
رئيس کل بانک مرکزي درباره انتصاب جديد معاون ارزي اين بانک، گفت: انتخاب معاون ارزي جديد متناسب با سياست ها و تحولات اخير انجام شده است و اميدواريم که تحولات مثبت، ثبات قيمت ‌و آرامش بر بازار ارز حاکم شود. ‌