ارز در سرفصل تأمين نيازهاي ضروري در ۵ بانک عرضه مي شود

تاریخ انتشار : 1401/11/08

از شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱علاوه بر صرافي‌هاي مجاز، شعب منتخب بانک‌هاي ملي ايران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ايران نسبت به فروش ارز در سرفصل تأمين نيازهاي ضروري در سقف معادل ۵۰۰۰يورو اقدام خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بانک مرکزي، در راستاي تسهيل تأمين تقاضاي ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تأمين نيازهاي ضروري (کد ۵۶)»، شعب منتخب بانک‌هاي فوق با شرايط زير نسبت به به فروش ارز به صورت اسکناس اقدام مي‌کنند:

۱- فروش ارز (اسکناس) به متقاضيان، حداکثر به مبلغ ۵.۰۰۰ يورو يا معادل آن به دلار به نرخ اعلامي در پايگاه مديريت بازار متشکل معاملات ارز ايران به نشاني www.ice.ir تحت عنوان «آخرين نرخ» مجاز است.

۲- فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل «تأمين نيازهاي ضروري (کد ۵۶)» صرفاً به اشخاص حقيقي ايراني بالاي ۱۸ سال و اشخاص حقوقي مقيم (به استثناي بانک‌ها و صرافي‌ها) امکان‌پذير است.

۳- تأمين ارز از محل منابع داخلي آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزي و اسکناس خريداري شده بابت «تأمين نيازهاي ضروري (کد ۵۶)» مجاز است.

تبصره ۱: خريد ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقيقي و حقوقي پس از احراز هويت مشتري حسب مقررات ابلاغي، تا سقف ۱۰ هزار يورو يا معادل آن به دلار با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل «تأمين نيازهاي ضروري (کد ۵۶)» با نرخ توافقي طرفين مجاز است. مبالغ ارزي بالاتر از ۱۰ هزار يورو يا معادل آن به ساير ارزها با ارائه اظهارنامه در مبادي رسمي به شعب‏ / باجه‌هاي ارزي بانک ملي ايران به‌فروش مي‌رسد.
تبصره ۲: در صورت نياز، تأمين ارز مربوطه توسط اين بانک نيز انجام خواهد شد. در اين ارتباط مقتضي است هماهنگي لازم را با اداره پايش بازار ارز اين بانک به‌عمل آورند.

۴- فروش ارز از تاريخ ۱۴۰۱/۱۱/۰۸ تا اطلاع ثانوي با ارائه کارت ملي اشخاص حقيقي‏ / کارت بازرگاني اشخاص حقوقي و کارت ملي نماينده اشخاص حقوقي متقاضي امکان‌پذير است. همچنين شناسايي مشتري بايد حسب ضوابط ابلاغي اين بانک صورت پذيرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از طريق پرداخت معادل ريالي با کارت بانکي يا از طريق حساب بانکي به نام متقاضي و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضي از سامانه شاهکار امکان‌پذير است.

۵- آن بانک مکلف است قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضي (شماره ملي) در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت عنوان «تأمين نيازهاي ضروري (کد ۵۶)» اقدام نموده و پس از اخذ تأييديه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضي اقدام کند.