نخستین بانک «آف شور» در کیش راه اندازی می شود

تاریخ انتشار : 1395/03/17

مشروح خبر

جیرفتی در مورد ایجاد شعب بانک های خارجی و آف شور در مناطق آزاد گفت: طبق قانون برای ایجاد بانک های آف شور باید پیشنهاد ازطریق سازمان منطقه آزاد کیش به بانک مرکزی داده شود تا بانک مرکزی مجوز صادر کند.

تا سال گذشته آیین نامه ای درمورد شرایط و ضوابط صدور مجوز بانکهای خارجی وجود نداشت، با پیگری های که کردیم ، آیین نامه ای تدوین شد و به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و پس از آن چهار بانک برای تاسیس از سوی سازمان منطقه ازاد کیش مورد تایید قرار گرفت ، در شرایط حاضر موضوع در بانک مرکزی برای صدور مجوز قرار دارد. براساس آخرین پیگیری ظرف یک ماه آینده بانک آف شور در منطقه آزاد کیش مجوز صدور خواهد گرفت ، مدارک کامل است و تضمین های لازم دیده شده که امیدواریم بر اساس گفته بانک مرکزی نخستین بانک آف شور بزودی در جزیره کیش ایجاد شود ، مالکیت بانک ایرانی است اما آف شور است یعنی صرفا خدمات ارزی ارائه می کند و اجازه ارائه خدمات ریالی ندارند.

او در مورد اظهارات چندی پیش آقای ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مورد ایجاد 18 بانک در مناطق آزاد خاطر نشان کرد : 10 تقاضا از منطقه آزاد کیش داشتیم که چهار درخواست مورد تایید قرار گرفته است و به بانک مرکزی فرستاده شده است که در یکی دو ماه آینده مجوز لازم آن گرفته خواهد شد . جیرفتی در مورد سهم دولت یا بخش خصوصی درمناطق آزاد از بانک ها به خبرنگار ایرنا گفت : بیشتر آنها خصوصی است ، بانک هایی که سهام دولتی یا شبه دولتی داشته باشند که در اقلیت قرار دارند .