کاهش نرخ سود بانکی رویکرد شورای پول و اعتبار است

تاریخ انتشار : 1395/03/23

مشروح خبر

محمدرضا پورابراهیمی گفت: با توجه به کاهش نرخ تورم و همچنین گسترش رکود اقتصادی در داخل و همچنین بازارهای خارجی و کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی در بازارهای جهانی این انتظار وجود دارد که هزینه تمام شده تأمین پول از بانک ها کاهش یابد.

وی افزود: هدف از کاهش نرخ سود سپرده ها نیز حرکت در مسیر کاهش نرخ سود تسهیلات است و ما امیدواریم بانک ها نیز در این زمینه همکاری کنند. وقتی نرخ تورم کاهش یافته است این سوال برای همگان مطرح می شود که چگونه بانک ها با سود بالاتری تسهیلات می دهند.

وی گفت: بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی باعث شده است قدرت رقابت کالاهای ایرانی در منطقه و بازارهای جهانی کاهش یابد چون نرخ سود تسهیلات بود بانکی در کشورهای هدف و همچنین کشورهای رقیب صادراتی ما حتی در منطقه به 5 درصد می رسد که در مقایسه با نرخ سود بانکی در کشور ما بسیار پایین است.

پورابراهیمی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد کشور در دوره رکود اقتصادی قرار دارد انتظار می رود با کاهش نرخ سود تسهیلات ، هزینه تمام شده تولید نیز کمتر شود که می تواند قدرت رقابتی ما را نیز در بازارهای جهانی و صادراتی افزایش دهد.

وی پیش از این هم گفته است : در حال حاضر نظام بانکداری در کشور متناسب با شرایط حوزه های تخصصی و مباحث فقهی و اسلامی نبوده و مراجع عظام تقلید و مردم به نوعی از این وضعیت گلایه دارند از اینرو می طلبد تغییرات جدی در حوزه بانکداری کشور صورت گیرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: متناسب با شرایط کشور باید عقدی در نظام بانکی تعریف شود که در قالب آن عقود اجرای کامل مبانی اسلامی و تخصصی مدنظر قرار گیرد.هم اکنون در حوزه عقود اسلامی مواردی وجود دارد که به شکل ناقص اجرا می شود و در عین حال ایرادات جدی هم بر این عقود وارد است بنابراین ایجاد ابزارهای جدید، عقود جدید،... و همین طور نحوه نظارت برای این موارد از موضوعات مهم طرح جدید بانکداری اسلامی است.

وی در ادامه با بیان اینکه نظام بانکی باید در خدمت تولید کشور باشد، یادآورشد: در حال حاضر حمایت نظام بانکی از حوزه تولید کشور رضایت بخش نبوده و باید تمامی آحاد مردم ناظر تحولی جدی در این حوزه باشند.

نماینده مجلس دهم گفت: طرح جدید بانکداری اسلامی می تواند ساختار نظام بانکی را به سمت حذف ربا و عملیات شرعی هدایت کند.