تامين مالي زنجيره‌اي چگونه خلق پول را کاهش مي‌دهد؟

تاریخ انتشار : 1402/04/24

جلوگيري از انحراف منابع، شفافيت مالياتي در اعطاي تسهيلات و کاهش نقدينگي و خلق پول از مزاياي طرح تامين مالي زنجيره‌اي است.

حجت‌الله فرزاني؛ کارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا، در رابطه با مزاياي طرح تامين مالي زنجيره‌اي در اقتصاد کشور گفت: با استفاده از اين طرح، تامين مالي سرمايه در گردش براي واحد‌هاي توليدي در يک زنجيره صورت مي‌گيرد.

 

وي ادامه داد: تامين مالي زنجيره‌اي منجر به تسهيل‌گري خواهد شد، همچنين با اين طرح فرآيند‌هاي تامين مالي به نقطه‌هاي هدف گذاري شده تعلق مي‌گيرد.

 

کارشناس مسائل اقتصادي تاکيد کرد: اينکه شرکت‌ها به صورت جزيره‌اي و با ارقام نامشخص تسهيلات دريافت کنند، مشکلاتي را براي بانک‌ها ايجاد مي‌کند که نمونه‌اي از آن افزايش تقاضاي تسهيلات نسبت به منابع بانکي است.

 

وي افزود: يکي ديگر از مزاياي اين طرح شامل شناسايي شرکت‌هاي واجد شرايط است که اين شرکت‌هاي شناسايي شده مي‌توانند با رصد بيشتري عمليات خود را انجام دهند، چون با فروش محصولات خود به شرکت‌هاي واسط بعدي و در نهايت به مصرف کننده نهايي و ثبت فاکتور‌ها در سامانه جامع تجارت، شفافيت ايجاد مي‌شود.

 

فرزاني با بيان اينکه تامين مالي زنجيره اي بر اساس فاکتور‌هاي الکترونيک و با سيستم سازمان توسعه تجارت پيگيري مي‌شود، گفت: اين طرح سطح تقاضا براي دريافت تسهيلات و سرمايه در گردش را که هم اکنون واحد‌ها به صورت جداگانه درخواست مي‌دهند را کاهشي مي‌کند؛ بنابراين اين نوع تامين مالي ، به صورت هدفمند براي کل زنجيره عمل خواهد کرد.

 

کاهش نقدينگي و خلق پول

 

وي با بيان اينکه در شرايط فعلي منابع بانک‌ها محدود است، ادامه داد: اگر سطح تقاضا براي تسهيلات با منابع بانکي متناسب شود، اين تناسب در حجم پولي مورد نياز بانک‌ها، مديريت نقدينگي و کاهش ريسک نقدينگي بانک ها موثر خواهد بود. اين موضوع استقراض بانک‌ها از بانک مرکزي که باعث خلق پول و نقدينگي مي‌شود را نيز کاهش مي‌دهد.

 

جلوگيري از انحراف منابع

 

فرزاني در پاسخ به اين پرسش که آيا اين طرح منجر به شفافيت در اعطاي تسهيلات و جلوگيري از انحراف منابع خواهد شد؟ تصريح کرد: اگر فاکتور‌ها در سامانه توسعه تجارت و به صورت الکترونيک صادر شود، قابليت رديابي خواهد داشت؛ بنابراين اين طرح منجر به شفافيت مصرف تسهيلات براي توليد محصول و خريد مواد اوليه مي‌شود، چون اين سامانه از نقطه شروع توليد تا پايان که به دست مصرف کننده برسد قابل رديابي خواهد بود.

 

شفافيت مالياتي در اعطاي تسهيلات

 

وي افزود: صدور فاکتور الکترونيک در اين طرح از جنبه مالياتي داراي اثري مثبت است، چون اين فاکتور براي سازمان امور مالياتي يک سند معتبر است، بنابراين تامين مالي زنجيره‌اي منجر به شفافيت مالياتي هم مي‌شود. ضمن اينکه در اين طرح بر اعطاي تسهلات نظارت خواهد شد.

 

فرزاني در پاسخ به اين پرسش که تامين مالي زنجيره‌اي در ساير کشور‌هاي دنيا به چه صورت است؟ گفت: در ساير کشور‌ها سامانه‌هاي توليد محصولات به صورت الکترونيک است و محصول توليد شده و سرمايه درگردش مورد نياز هر شرکت به صورت لحظه‌اي مشخص است به همين دليل براي اين موضوع ابزار تامين مالي تعريف کردند يا از سازکار‌هاي بازار سرمايه براي تامين مالي بلند مدت استفاده مي‌کنند؛ بنابراين از اين طرح در اقتصاد‌هاي توسعه يافته نيز استفاده مي‌شود.