کنترل ترازنامه بانک‌ها موجب رکود مي‌شود؟

تاریخ انتشار : 1402/04/26

تهران- ايرنا- کارشناس مسائل بانکي تاکيد کرد: کنترل ترازنامه بانک‌ها نه‌تنها موجب رکود نيست بلکه با کنترل مقداري ترازنامه و کاهش انجماد منابع بانکي، قدرت تسهيلات دهي بانک‌ها افزايش مي‌يابد.

 

به گزارش ايرنا، يکي از سياست‌هاي دولت سيزدهم براي کاهش تورم در اقتصاد، اصلاح نظام بانکي از مسير کنترل ترازنامه بانک‌ها است.

در نسخه اوليه حدود رشد ترازنامه بانک‌هاي تجاري در هر ماه نسبت به ماه قبل ۲ درصد و در براي بانک‌هاي تخصصي ۲.۵ درصد در نظر گرفته شد اما پس از انتقادهاي مطرح شده مبني بر اينکه تمايزي براي بانک‌هاي خوب و بد وجود ندارد و بانک تجاري ناسالم به اندازه بانک تجاري سالم امکان رشد ترازنامه دارد موجب شد بانک مرکزي اين نقص را اصلاح کرد. در اصلاحيه بانک مرکزي مقدار رشد ترازنامه باننک‌ها بين ۱.۳۳ درصد تا ۲.۵ درصد و همچنين رشد ماهانه ترازنامه بانک‌هاي قرض الحسنه ۴.۵ درصد تعيين شد.

«وحيد شقاقي شهري» کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با ايرنا درباره کنترل مقداري ترازنامه بانک‌ها اظهارداشت: فرزين برنامه روشني را در پيش گرفته است و در اين برنامه به دنبال ثبات اقتصادي است.

وي افزود: يکي از برنامه‌هاي رئيس بانک مرکزي اين است که سالم سازي نظام بانکي را اجرايي کند و اين برنامه را آغاز کرده است، بين بانک‌هاي بد و پررسيک، بانک‌هاي قابل اصلاح و بانک‌هاي خوب تفکيک قائل شد و حتي در برنامه هفتم توسعه نيز ردپايي از اين برنامه وجود دارد و رييس جمهور هم به اين مساله در صحن مجلس اشاره کرد.

اين کارشناس اقتصادي گفت: بانک مرکزي براي مهار تورم درصدد است نظام بانکي را اصلاح کند و بانک بد و پرريسک را از گردونه خارج و بانک‌هاي قابل اصلاح را اصلاح کند.

شقاقي شهري افزود: بانک مرکزي در نظر دارد انجماد منابع بانکي و ناترازي بانک‌ها را کاهش دهد و شفافيت و سلامت بانکي را در شبکه بانکي ايجاد کند و به بانک‌ها کمک کند در رويه پيش‌بيني شده با سرعت رو به جلو حرکت کنند.

وي تاکيد کرد: اگر سلامت بانکي را پياده سازي کنيم مي‌توانيم اميدوار باشيم نقدينگي کاهش يابد و قدرت تسهيلات‌دهي و تامين مالي بانک‌ها افزايش يابد و در نتيجه به اقتصاد کشور کمک کنيم.

اين کارشناس در پاسخ به اين سوال که کنترل ترازنامه موجب رکود در اقتصاد مي‌شود؟ گفت: کنترل ترازنامه موجب رکود نمي‌شود زيرا هر چه سلامت بانک‌ها و شفافيت ترازنامه را افزايش دهيم و رشد نقدينگي در بانک‌هاي بد را مهار کنيم قدرت تسهيلات دهي بانک‌ها افزايش مي‌يابد.

وي بيان کرد: کنترل ترازنامه براي نبايد براي همه بانک‌ها اجرا شود بلکه بايد براي بانک‌هاي پرريسک که قابليت اصلاح هم دارند اجرا شود و در اين امر بايد بانک مرکزي با اقتدار و سرعت پيش رود زيرا اصلاح نظام بانکي دشوار است و علاوه بر اقتدار بانک مرکزي به کمک سه قوه نيز نياز دارد.

شقاقي شهري با باين اينکه بانک در اقتصاد شبيه قلب است و هرچه اين قلب سالم باشد مي‌تواند سپرده مردم را دريافت و خلق نقدينگي کند و اين نقدينگي را بين بخش‌هاي توليدي و اقتصادي توزيع کند و در نتيجه بحث ناترازي، انجماد منابع و دارايي‌هاي موهمي از بين مي‌رود.

وي باين کرد: هم اکنون بانک‌ها منابع منجدي دارد و حتي در برخي موارد اين انجماد منابع به ۶۰ درصد رسيده است علاوه بر اين برخي بانک‎ها دارايي‌هاي موهومي و سمي همچون شعبات زياد و دارايي بلااستفاده دارند که منابع آنها را منجمد کرده است که با سالم‌سازي ترازنامه بانک‌ها اين انجماد منابع کاهش مي‌يابد.