ايستادگي بانک مرکزي مقابل رانت، فساد و صرافان متخلف، ارزشمند است

تاریخ انتشار : 1402/05/14

تهران- ايرنا- عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني تبريز گفت: بانک مرکزي مسير بزرگ و ارزشمندي را آغاز کرده، چراکه تغيير ساختار و ايستادن مقابل رانت و فساد و همچنين برخورد با صرافي هاي غيرمجاز و متخلف به هيچ عنوان ساده نيست و جديت، زمان و اراده کافي نياز دارد.

مسعود بنابيان، عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني تبريز در خصوص تاثير صرافي‌هاي غيرمجاز و متخلف در بحران‌هاي ارزي به خبرنگار ايرنا گفت: براي برخورد با صرافي‌هاي غيرمجاز و متخلف که شايد برخي از آنها مجوز هم داشته باشند و با اين وجود به ضوابط و قوانين بانک مرکزي عمل نمي‌کنند، بايد فضاي اقتصادي و ارزي کشور را شفاف کرد. اين صرافي‌هاي غيرمجاز گويا به آشفته کردن بازار ارز علاقه دارند تا مردم به بازار هجوم برده و آنها نيز در اين آشفته بازار به اهداف خود برسند.

وي با تاييد برخورد بانک مرکزي و نهادهاي قضايي با صرافي‌هاي متخلف و غيرمجاز ادامه داد: يکي از عواملي که باعث جولان دلالان و صرافي‌هاي متخلف در بازار ارز مي‌شود، چند نرخي بودن قيمت ارز است که بايد فکري به حال آن کرد. بانک مرکزي مدتهاست با اجراي سياست‌هاي تثبيت و راهکارهاي مختلف توانسته ثبات نسبي و آرامش مطلوبي را در بازار ارز برقرار کند، اما چند نرخي بودن قيمت ارز، دست اين افراد متخلف را براي سوءاستفاده از نياز فعالان اقتصادي و متقاضيان عادي ارز باز مي‌گذارد.

عضو اتاق بازرگاني ايران اظهار داشت: بانک مرکزي بايد با مديريت وضعيت کنوني، فضاي رانت و تخلف را براي صرافي‌هاي غيرمجاز محدود کند و با جديت و نظارت قاطع در برابر فساد بايستد. اين موضوع حتي ممکن است به کانون صرافان هم کشيده شده و شايد رانت و تخلف در اين سيستم هم وجود داشته باشد. در نتيجه معتقدم تک نرخي شدن قيمت ارز و نظارت بانک مرکزي بر عملکرد صرافان مي تواند تا حد زيادي تثبيت و آرامش را در حوزه ارزي کشور ايجاد کرده و جلوي هرگونه فساد و رانت را بگيرد.

بنابيان با تاکيد بر لزوم حمايت بيشتر بانک مرکزي از فعالان اقتصادي به ويژه صادرکنندگان که مي‌توانند در ارزآوري نقش بسزايي داشته باشند، گفت: بي‌ترديد حمايت از تجار و بازرگانان به ويژه فعالان اقتصادي خصوصي در حوزه واردات و صادرات غيرنفتي، مي‌تواند بسياري از مشکلات را حل کند. در غير اينصورت همان صرافي‌هاي غيرمجاز و متخلف وارد ميدان مي شوند و با تامين ارز به انواع مختلف با قيمت‌هاي دلخواه، بازار را بر هم مي‌زنند. در مجموع با از بين بردن صف ارز، مي‌توان جلوي رانت و دلال بازي را گرفت که در اين خصوص بانک مرکزي توانسته اقدامات خوبي انجام دهد، اما هنوز کافي نيست و بايد ادامه يابد.

اين فعال اقتصادي خاطر نشان کرد: بانک مرکزي مسير بزرگ و ارزشمندي را آغاز کرده، چرا که تغيير ساختار و ايستادن مقابل رانت و فساد و همچنين برخورد با صرافي هاي غيرمجاز و متخلف به هيچ عنوان ساده نيست و جديت، زمان و اراده کافي نياز دارد.