خاندوزي: بانک‌هاي دولتي از زيان‌دهي خارج شدند

تاریخ انتشار : 1402/06/01

وزير اقتصاد گفت: براي اولين‌بار پس از سال‌ها بانک‌هاي دولتي غير از بانک سپه از زيان‌دهي خارج شدند.

به گزارش ايسنا، احسان خاندوزي در حاشيه جلسه امروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار پنج‌ماهه کاهش رشد نقدينگي در کشور که بانک مرکزي اعلام کرده نشان مي‌دهد حتي نسبت به عدد هدف‌گذاري نقدينگي، شاهد تحقق وضعيت بهتري هستيم. اميدواريم که همان ۲۵ درصدي که برنامه و هدف‌گذاري بانک مرکزي است تا پايان امسال محقق شود.

وي افزود: براي اولين‌بار پس از سال‌ها بانک‌هاي دولتي غير از بانک سپه از زيان‌دهي خارج شدند. در سال ۱۴۰۰ بانک‌هاي ملي، کشاورزي، توسعه و تعاون و سپه زيان‌دهي داشتند و چنان زيان‌دهي بالايي داشت که سود تمامي بانک‌هاي ديگري دولتي را صرف خودش مي‌کرد. يعني در مجموع ۵۰۰ ميليارد تومان زيان در سال ۱۴۰۰ براي کل بانک‌هاي دولتي شناسايي شده بود.

خاندوزي ادامه داد: با تدابير سخت‌گيرانه‌اي که در نظر گرفتيم از اين عدد ۵۰۰ ميليارد تومان زيان بانک‌هاي دولتي در سال ۱۴۰۰ به عدد ۷۰ هزار ميليارد تومان سود مجموع بانک‌هاي دولتي رسيديم که يک جهش بي‌سابقه در انضباط مالي است. اميدواريم با تدابير صورت‌گرفته بانک سپه هم در سال ۱۴۰۲ از زيان‌دهي خارج شود.

وزير اقتصاد در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت وصول مطالبات ايران از ساير کشورها، اظهار کرد: باتوجه به پيشرفت خوب مذاکراتي تيم وزارت خارجه و بانک مرکزي به ويژه با کشورهاي عراق و ترکيه براي ارزهاي مسدوده کشور و نتايج بسيار خوب آن و اينکه اولين بخش‌هاي منابع آزادشده کشور از کره‌جنوبي در حال نقل و انتقال است، به محض تحقق اين امر رئيس کل بانک مرکزي جزئيات آن را اعلام مي‌کند.

خاندوزي در پاسخ به اين پرسش که اقدامات دولت براي تخلف بانک‌هاي خصوصي و به‌ويژه سهام مازاد يکي از اين بانک‌ها که قرار بود به وزارت اقتصاد بيايد اما با حکم ديوان عدالت اداري جلوي آن گرفته شده، چيست؟ اظهار کرد: با رايزني‌هاي خوبي که صورت گرفت، موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح شد. درخواست دولت از قوه قضائيه، همکاري ديوان عدالت اداري در اين زمينه بود که اجرايي شد و ديوان در رأي خود تجديدنظر کرده و بخش عمده حق مديريت سهام مازاد برگشته است.

وي يادآور شد: به محض اين‌که صورت‌هاي مالي سال‌هاي گذشته آماده شود؛ چراکه برخي از بانک‌هاي ناتراز خصوصي هستند که سه يا چهار سال است مجمع عمومي ساليانه خود را برگزار نکرده‌اند و صورت مالي تأييدنشده دارند، عقب‌افتادگي‌هاي سال‌هاي گذشته را به سرعت جبران مي‌کنيم.

انتهاي پيام