تکاليف پيش‌بيني شده براي افزايش سرمايه بانک‌ها موردتوجه قرار گيرد

تاریخ انتشار : 1402/06/18

عضو کميسيون برنامه، بودجه مجلس گفت: بدهي دولت به بانک‌ها به ويژه بانک‌هاي دولتي موجب شده که بانک‌ها در پرداخت تسهيلات با مشکلاتي روبه رو شوند، که بايد تکاليفي که براي افزايش سرمايه پيش‌بيني شده، موردتوجه قرار گيرد.

جعفر قادري در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت درباره پرداخت تسهيلات خُرد، گفت: از آنجاکه  نرخ سود سپرده به 23 درصد افزايش يافته و نرخ تسهيلات بخش‌هايي مانند مسکن 18 درصد است، در سيستم بانکي عدم توازن رخ داده است در واقع زماني که بانک‌ها به سپرده ها 23 درصد سود دهند اما تسهيلات خود را با نرخ 18 درصد ارائه دهند، ضرر مي‌کنند از سوي  ديگر اگر دولت براي بانک‌ها خط اعتباري ايجاد کند، تورم ايجاد خواهد شد که اين موضوع مشکلاتي به وجود مي‌آورد، به ويژه اينکه مجلس و دولت بر مهار تورم تاکيد مي‌کنند با وجود اين مسائل بايد به تسهيلات خُرد که مورد نياز جامعه است نيز پاسخ داده شود.

نماينده مردم شيراز و زرقان در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: به نظر مي‌رسد که در شريط فعلي بخش قابل توجهي از منابع را بتوان از طريق صندوق‌هاي قرض الحسنه تامين کرد اما از آنجا که از يک سو بانک مرکزي در اعطاي مجوزها مشکل ايجاد کرده و از سوي ديگر بخشي از منابع قرض‌الحسنه به سمت وام ازدواج و... هدايت شده، شرايطي به وجود آمده است که به ساير نيازها پاسخ داده نشود.

اين نماينده مردم در مجلس يازدهم تصريح کرد: بايد راهکاري مناسب در نظر گرفته شود تا توازن ايجاد و مشکلات مردم در تامين تسهيلات خرد برطرف شود.

وي درباره بدهي دولت به بانک‌هاي دولتي و تاثير پرداخت اين بدهي در افزايش قدرت وام‌دهي بانک‌ها، اضافه کرد: بدهي دولت به بانک‌ها به ويژه بانک‌هاي دولتي موجب شده که بانک‌ها در پرداخت تسهيلات با مشکلاتي روبه رو شوند، که بايد تکاليفي که براي افزايش سرمايه پيش‌بيني شده، موردتوجه قرار گيرد و دولت بتواند از طريق واگذاري زمين، املاک و سهام خود بدهي‌ها را پرداخت کند تا هم نسبت کفايت سرمايه بانک‌ها اصلاح شود و هم منابعي د ر اختيار بانک‌ها قرار گيرد تا بتوانند به مردم تسهيلات مودرنياز را پرداخت کنند.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: با تحقق اين مهم، قدرت تکميل طرح‌هاي نيمه تمام بخش‌هاي غيردولتي بيشتر مي‌شود زيرا بانک‌ها مي توانند به طرح‌ها و پروژه‌هاي نيمه تمام تسهيلات دهند و گره گشايي رخ دهد./